Κυρ, 28 Απρ 2024
Αρχική  > Δήμοι

ΠΟΕ-ΟΤΑ: Άκυρη η ανάθεση υπηρεσιών ΥΔΟΜ μέσω προγραμματικής σύμβασης με Αναπτυξιακούς Οργανισμούς

15/1/2024
Η 1η Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152 του Ν.3463/2006 στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης, μετά από προσφυγή της ΠΟΕ-ΟΤΑ ακύρωσε αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Θερμαϊκού για την υποστήριξη της Υπηρεσίας Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) του δήμου μέσω Προγραμματικής Σύμβασης από την ΑΝΕΘ ΑΟΤΑ.

Η ΠΟΕ – ΟΤΑ με ανακοίνωσή της τονίζει ότι «πέτυχε μια μεγάλη νίκη, κατά της φάμπρικας των αναθέσεων υπηρεσιών που ανήκουν στα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων των δήμων και της επιχειρούμενης δήθεν αντιμετώπισης της υποστελέχωσης των υπηρεσιών τους, με την έμμεση πρόσληψη προσωπικού από τους ανεπαρκείς «Αναπτυξιακούς Οργανισμούς».

Η απόφαση αυτή, που, σύμφωνα με την ΠΟΕ –ΟΤΑ, μπορεί να αποτελέσει οδηγό για παρόμοιες Αποφάσεις-Ακυρώσεις, αναφέρει στο διατακτικό της τα κατωτέρω:

«Κατά της πιο πάνω απόφασης βάσιμα παραπονείται ο προσφεύγων Σύλλογος, ο οποίος πληροί την προϋπόθεση του εννόμου συμφέροντος προς άσκηση της παρούσης προσφυγής. Και τούτο διότι ο ρόλος που δύναται νομίμως να ανατεθεί σε Αναπτυξιακό Οργανισμό είναι επικουρικός (υποστηρικτικός) της λειτουργίας του αντισυμβαλλόμενου Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προεχόντως δε συνίσταται στην παροχή εξειδικευμένης τεχνικής, συμβουλευτικής και επιστημονικής υποστήριξης για την κάλυψη αναγκών παροδικών και ποσοτικά περιορισμένων τις οποίες, σύμφωνα με ειδική αιτιολογία, αδυνατεί να καλύψει ο ίδιος ο Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επομένως δεν είναι νόμιμη Προγραμματική Σύμβαση αντικείμενο της οποίας είναι η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης υπηρεσιών του Δήμου, δια της έμμεσης πρόσληψης προσωπικού που θα ασκεί τα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων κατά καταστρατήγηση του απορρέοντος από το Σύνταγμα κανόνα στελέχωσης των υπηρεσιών του Δήμου με μόνιμους υπαλλήλους και του, σε συμφωνία με αυτόν, θεσπισθέντος συστήματος πρόσληψης υπαλλήλων, αφού στην πραγματικότητα οι συμβάσεις αυτές υποκρύπτουν πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων.

Πέραν τούτου στην προκείμενη περίπτωση ουδέ καν αιτιολογείται αρκούντως ειδικώς μία τέτοια διοικητική επιλογή, πολλώ δε μάλλον δεν αιτιολογείται ειδικώς ότι πρόκειται για την ύστατη επιλεκτέα λύση, μη υπαρχόντων περιθωρίων καλύψεως της ανακυψάσης διοικητικής και υπηρεσιακής αναγκαιότητας με άλλους τρόπους. Κάτι τέτοιο κλονίζει την αιτιολογία της αρχικώς εκδοθείσης πράξεως καθώς δε φαίνεται σύστοιχη προς τις αρχές της οικονομικότητας, της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και της υπεροχής του δημοσίου συμφέροντος.»

Επίσης η ΠΟΕ-ΟΤΑ επισημαίνει ότι, μεταξύ των άλλων, στους λόγους ακύρωσης των Αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Θερμαϊκού, συμπεριλαμβάνονταν και οι κατωτέρω, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αντίστοιχες περιπτώσεις:

Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν.4674/2020: Επιτρέπεται η σύναψη προγραμματικών με Αναπτυξιακούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την διοικητική τους υποστήριξη μόνο των Ο.Τ.Α. Α΄ Βαθμού που την 11-3-2020 ασκούσαν αρμοδιότητες των Υπηρεσιών Δόμησης.
Οι «Συμβάσεις Δήμων που έχουν συναφθεί κατ’ εφαρμογή της παρ.2 του άρθρου 4 του Ν.4674/2020 (Α’ 53), περί υποστήριξης Τεχνικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δόμησης των Ο.Τ.Α., μπορούν να παραταθούν από τη λήξη τους, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, και πάντως όχι πέραν της 30ής 6-2024» (παρ.2, άρθρο 45 Ν.5043/2023).
Είναι μη νόμιμη η επιβάρυνση του ποσού του προϋπολογισμού της Προγραμματικής Σύμβασης με Φ.Π.Α., ο οποίος επιβάλλεται στις δημόσιες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, όχι όμως και στις Προγραμματικές Συμβάσεις.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή του «Αναπτυξιακού Οργανισμού» είναι η τεκμηρίωση της τεχνικής του επάρκειας (η στελέχωσή του από επιστημονικό προσωπικό με εξειδικευμένες γνώσεις και πολυετή εμπειρία και όχι από συμβασιούχους Ορισμένου Χρόνου ή Μίσθωσης Έργου).
H Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. τονίζει ότι «παραμένει αταλάντευτα προσηλωμένη, στην υπεράσπιση του Δημόσιου και Κοινωνικού χαρακτήρα των Δημοτικών Υπηρεσιών, διεκδικώντας την στελέχωσή τους με μόνιμους υπαλλήλους. Τεκμηριωμένα είναι ο καλύτερος τρόπος, για την διασφάλιση του Δημοσίου συμφέροντος, των επιταγών του Συντάγματος και της κείμενης Νομοθεσίας και έχει ως αποτέλεσμα την παροχή καλύτερης ποιότητας υπηρεσιών στους δημότες».