Δευ, 29 Απρ 2024
Αρχική  > Πολιτική - Οικονομία - Διεθνή

Ηλεκτρονικά τιμολόγια στις Δημόσιες Συμβάσεις – Τι προβλέπει Ν/Σ σε διαβούλευση

5/11/2018
Το Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης (κ.κ. Δραγασάκης και Πιτσιόρλας) έθεσε σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο που αφορά την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων. Πρόκειται για ενσωμάτωση ευρωπαϊκής Οδηγίας και συγκεκριμένα της αριθμ. 2014/55/ΕΕ της 16ης Απριλίου 2014.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το ζήτημα εντάσσεται στην Ψηφιακή Ατζέντα για την Ευρώπη, έναν από τους πυλώνες της Στρατηγικής “Ευρώπη 2020”, που προσδιορίζει την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την ψηφιακή ενιαία αγορά ως κρίσιμα στοιχεία μιας σύγχρονης και ανταγωνιστικής οικονομίας.

Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις δημόσιες συμβάσεις κινείται στην κατεύθυνση της ψηφιοποίησης της δημόσιας διοίκησης, στον περιορισμό του διοικητικού φόρτου, την ενίσχυση της δυνατότητας λογιστικού ελέγχου και την αύξηση της διαφάνειας.

Επιπλέον, η καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων θα συμβάλει στην αυτοματοποίηση και άλλων διαδικασιών μετά την ανάθεση, με δευτερογενή αποτελέσματα, όπως ηλεκτρονικές παραγγελίες, ηλεκτρονικές πληρωμές και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση (end-to-end e-procurement).

Το Ν/Σ αποτελείται από οκτώ άρθρα.

Από αυτοδιοικητικής οπτικής, επισημαίνουμε, ενδεικτικώς, δύο σημεία, το ένα ως προς το πεδίο εφαρμογής του και το άλλο για την έναρξη ισχύος του.

Κατ’ αρχάς, όσον αφορά το πεδίο εφαρμογής του, δηλαδή ποιες δημόσιες συμβάσεις αφορά, στην παρ.2 του αρ.1 υπάρχει, μεταξύ άλλων, αναφορά των συμβάσεων του “νόμου Σπίρτζη” (ν.4412/2016) με ειδικότερα οριζόμενες προϋποθέσεις.

Συγκεκριμένα, γίνεται μνεία των δημόσιων συμβάσεων έργων, εκπόνησης μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, προμηθειών και γενικών υπηρεσιών των οποίων η εκτιμώμενη αξία εκτός ΦΠΑ είναι ίση προς ή ανώτερη από τα κατώτατα όρια των άρθρων 5 και 235 του ν.4412.

Δεύτερο σημείο που χρήζει αναφοράς είναι ότι στο αρ.8 προβλέπεται διαφορετική έναρξη ισχύος για τις μη κεντρικές αναθέτουσες αρχές και συγκεκριμένα η 18η Απριλίου 2020.
Για την έννοια των μη κεντρικών αναθετουσών αρχών, το Ν/Σ παραπέμπει στην περ.3 της παρ.1 του αρ.2 του ν.4412, όπου ορίζονται ως αυτές “που δεν είναι κεντρικές κυβερνητικές αρχές”.

Σημειώνεται πως η νομοθέτηση διακριτής ημερομηνίας συμβαδίζει με τις προβλέψεις προθεσμιών που η ίδια η Οδηγία έχει ορίσει στα Κράτη – Μέλη. Η Οδηγία περιέχει, κατά παρέκκλιση - με σκοπό τη διευκόλυνση της υλοποίησης του συστήματος από ορισμένες αναθέτουσες αρχές, όπως τοπικές και περιφερειακές- δυνατότητα αναβολής της εφαρμογής έως και 30 μήνες από τη δημοσίευση των στοιχείων αναφοράς του ευρωπαϊκού προτύπου.

Κατά τα λοιπά, το Ν/Σ περιγράφει ένα γενικό πλαίσιο.
Αναφέρεται στο ευρωπαϊκό πρότυπο έκδοσης e-τιμολογίων, αποτυπώνει τα βασικά στοιχεία τους και ζητήματα παραλαβής και επεξεργασίας αυτών.
Ειδικά άρθρα υπάρχουν για την προστασία δεδομένων και για τη χρήση τους όσον αφορά το ΦΠΑ.

Πέραν του γενικού πλαισίου που θέτει το Ν/Σ, στο άρθρο 7 υπάρχουν εξουσιοδοτικές διατάξεις για έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων, όπου εκεί θα οριστούν όλες οι λεπτομέρειες εφαρμογής.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικότερα το Νομοσχέδιο και την Αιτιολογική Έκθεση , υποβάλλοντας τα σχόλιά σας στη δημόσια διαβούλευση έως την Πέμπτη 8 Νοεμβρίου και ώρα 16:00.