Τρι, 07 Μαϊ 2024
Αρχική  > Περιφέρειες

(ΒΙΝΤΕΟ) Χαιρετισμός της Προέδρου της ΟΣΥΑΠΕ στο συνέδριο της ΕΝΠΕ στα Ιωάννινα

23/11/2023

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΟΣΥΑΠΕ

ΣΤΟ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΝΠΕ (Ιωάννινα 22-11-2023)

Ευχαριστούμε για την πρόσκληση

Και για να μην είναι εθιμοτυπική η παρουσία μας… θα μας επιτρέψετε να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους…., μιας και 4 χρόνια τώρα μόνο σε Συνέδρια συναντιόμαστε…

Δεν θα σας πούμε ότι είμαστε ικανοποιημένοι από την διακυβέρνησή σας.

Και δεν μιλώ ως συνδικαλιστικό όργανο, αλλά ως εργαζόμενοι. Γιατί πρέπει να ξέρετε πως αν γινόταν μια ενδεικτική ψηφοφορία για την εκλογή σας ανάμεσα στους εργαζόμενους των Περιφερειών όλοι, μα όλοι θα κοβόσασταν και στον πρώτο και στο δεύτερο γύρο….

Μας αποκαλείτε συνεργάτες, αλλά στη πράξη τα πράγματα είναι διαφορετικά...

Δεν υιοθετήσατε ούτε μία πρότασή μας, πρόταση για τη λειτουργία των υπηρεσιών στην υπηρεσία του λαού, για την αξιοποίηση του επιστημονικού δυναμικού που διαθέτουν οι Περιφέρειες, για την διαφάνεια και την αξιοκρατία.

Και πέστε μας όταν ζητούσαμε, όταν ζητάμε την στελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών με μόνιμο προσωπικό, με μηχανικούς και τεχνικούς υπαλλήλους, με χειριστές και βοηθητικό προσωπικό, όταν ζητάμε μηχανολογικό εξοπλισμό και προσωπικό για την πολιτική προστασία, ποιον θα βγάζαμε ασπροπρόσωπο εάν γινόταν;

Όταν αναδεικνύουμε την ανάγκη να έχουν οι υπηρεσίες μας πλήρη επάρκεια για να μπορούν να ανταποκρίνονται στις αρμοδιότητες που έχουν, για ποιανού όφελος μιλάμε;

Τα ερωτήματα είναι ρητορικά. Γιατί από την μια, για όλους τους εργαζόμενους είναι καθαρό, ότι εμείς θέλουμε και ζητάμε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και κάλυψη όλων των κενών θέσεων για την αντιμετώπιση της τραγικής υποστελέχωσης – της πάνω από 50% - για να μπορούν οι υπηρεσίες μας να είναι πραγματικά υπηρέτες του λαού και από την άλλη κυβέρνηση και Περιφερειακές Αρχές αξιοποιείτε την υποστελέχωση για να προωθείτε τις εργολαβίες, την εκχώρηση αρμοδιοτήτων, τους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς κα. Γιατί αποτελεί επιλογή σας η στήριξη της κερδοφορίας όλων των επιχειρηματικών ομίλων, που λυμαίνονται το κρατικό χρήμα, δηλαδή τους κόπους και τον ιδρώτα του λαού.

Γιατί πως αλλιώς θα στηριζόταν η κερδοφορία τους εάν η λειτουργία των υπηρεσιών μας δεν άφηνε περιθώριο για να πάρουν έργα. Εάν τα ρέματα τα καθάριζαν οι υπηρεσίες μας δεν θα υπήρχε χώρος για τους μεγαλοεργολάβους, που μάλιστα σκοτώνονται μεταξύ τους με προσφυγές κ.α. γιατί είναι  πολλά τα εκατομμύρια. Το ίδιο ισχύει για την συντήρηση των δρόμων, για την καθαριότητα, το πράσινο, τον ηλεκτροφωτισμό, την φωτεινή σηματοδότηση και τόσα άλλα.

Οι εργολαβίες και τα κέρδη τους στηρίζονται και υπάρχουν γιατί δεν υπάρχουν υπηρεσίες στελεχωμένες και εξοπλισμένες, ικανές να υπηρετούν τις αρμοδιότητές τους.

Και μην μας πείτε ότι εάν ήταν έτσι θα στοίχιζαν πιο πολύ…, γιατί ξέρετε και ξέρουμε όλοι πολύ καλά ότι αυτό δεν ισχύει. Γιατί πρώτα απ’ όλα το μεγαλύτερο κόστος… είναι αυτό των  καταστροφών, της απώλειας ζωών, των καταστροφών σε περιουσίες και στο περιβάλλον. Άπειρα δε είναι τα παραδείγματα που προστίθενται σε αυτά και που έχουν δει το φως της δημοσιότητας με τις παρεμβάσεις Ομοσπονδίας και Συλλόγων. Από τις χιλιάδες ευρώ σε τεχνικούς συμβούλους, από τα έργα που υπερδιπλασιάζουν το τελικό τους κόστος, μέχρι το πρόσφατο… τις 23.000 σε εργολάβο για 2 καθαρίστριες την ημέρα, για 3 βδομάδες ….

Εξάλλου κανείς δεν μπορεί να μιλάει για δήθεν υψηλό μισθολογικό κόστος, μιας και εδώ και αρκετά χρόνια με τις πάνω από 25% απώλειες στους μισθούς μας, οι μισθοί και με τα 70 ευρώ από 1-1-24 υπολείπονται κατά 10% και πλέον, από τους μισθούς στον ιδιωτικό τομέα… Εκτός κι αν αποτελεί κοινό μυστικό ότι ούτε καν τους βασικούς μισθούς δεν πληρώνουν οι εργολάβοι κι οι επιχειρηματικοί όμιλοι που παίρνουν τις δουλειές…

Ξέρουμε βέβαια πως δεν νομοθετούν οι Περιφερειακές Αρχές το μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, όμως δεν δεχόμαστε ότι αντί να υιοθετήσετε την πρότασή μας για χορήγηση ελεγκτικού επιδόματος σε όλες τις ελεγκτικές υπηρεσίες και τις υποστηρικτικές δομές των περιφερειών, λειτουργείτε επιλεκτικά και κατά το δοκούν, σαν την πρόταση που συζητήσατε μόνο για τις οικονομικές υπηρεσίες στη χθεσινή συνεδρίαση της ΕΝΠΕ.

Πείτε μας δεν σας ενδιαφέρουν οι ελεγκτές του Εμπορίου, οι Επόπτες Δημόσιας Υγείας, οι ελεγκτές Περιβάλλοντος, οι Κοινωνικοί Λειτουργοί και οι Κοινωνικοί Σύμβουλοι, οι ελεγκτές των Δ/νσεων Υγείας, οι γεωτεχνικοί, οι μετέχοντες σε δεκάδες άλλες ελεγκτικές επιτροπές αθλητικών χώρων, ινστιτούτων κλπ;

Εμείς έχοντας ως αφετηρία την ισότιμη μεταχείριση των υπαλλήλων, την αναγνώριση της προσφοράς όλων των κρίκων στην αλυσίδα που υπάρχει σε κάθε φορέα και γνωρίζοντας ότι υπάρχουν σοβαρές αλλά και ακατανόητες διακρίσεις ανάμεσα σε υπηρεσίες και κλάδους, ανάμεσα σε υπουργεία και περιφέρειες σας καταθέσαμε την πρόταση για χορήγηση ελεγκτικού επιδόματος σε όλες τις ελεγκτικές υπηρεσίες και τις υποστηρικτικές δομές των περιφερειών, δηλ και στις οικονομικές,  διοικητικές υπηρεσίες, αφού κανένας ελεγκτικός μηχανισμός δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την αναγκαία στήριξη.

Σήμερα παίρνουν αποζημιώσεις υπάλληλοι αρκετών υπουργείων, ακόμα και για τις ίδιες ή αντίστοιχες εργασίες με τις Περιφέρειες, όχι όμως οι υπάλληλοι των Περιφερειών …… Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί αυτό των περιβαλλοντικών επιθεωρητών, που ενώ εκτελούν αντίστοιχους ελέγχους, έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις, ακολουθούν τις ίδιες διαδικασίες, με τους υπαλλήλους του Σώματος Επιθεώρησης Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ… δεν έχουν τις ίδιες οικονομικές αποζημιώσεις, παρόλο που σε αρκετές περιπτώσεις διεκπεραιώνουν και το μεγαλύτερο πλήθος των επιθεωρήσεων.

Αντίστοιχες διακρίσεις υπάρχουν και εντός των Περιφερειών. Πχ υπάλληλοι των Δ/νσεων Ανάπτυξης αποζημιώνονται για ελέγχους, αλλά αν μετακινηθούν σε άλλη υπηρεσία της Περιφέρειας τη χάνουν. Αποζημιώσεις παίρνουν οι μηχανικοί ΠΕ και ΤΕ, οι εξεταστές οδήγησης, κάποιοι γεωτεχνικοί, οι μετέχοντες στα εκλογικά συνεργεία κλπ. Οι υπόλοιποι υπάλληλοι τίποτα…., για μην πω τη λαϊκή ρήση….

Ζητάμε λοιπόν από το ΥΠΕΣ, από εσάς κα υπουργέ και από τις Περιφερειακές Αρχές να προχωρήσουμε σε υπογραφή Ειδικής Συλλογικής Σύμβασης χορήγησης ελεγκτικού επιδόματος σε όλες τις ελεγκτικές υπηρεσίες και τις υποστηρικτικές δομές των περιφερειών, ενιαίου ποσού για όλους τους υπαλλήλους.

Ευελπιστούμε στην άμεση ανταπόκρισή σας, μακριά από πρόσθετες διακρίσεις και μπαλώματα.

          Αδιάφορα για να μην πω εχθρικά ως προς τις προτάσεις μας για την ουσιαστική επίλυση αντιμετωπίσατε ως κυβέρνηση, αρμόδια υπουργεία και ως Περιφερειακές Αρχές αρκετά άλλα ζητήματα, που ταλανίζουν υπαλλήλους και υπηρεσίες, αρκετά και τους πολίτες.

Δεν μπορεί να χρειάζεται να βάζουμε το χέρι στη τσέπη για να εκτελέσουμε εξωτερική υπηρεσία. Η κατάσταση ήταν πάντα δύσκολη, τώρα με την ακρίβεια, την υποστελέχωση, τις τεράστιες ελλείψεις σε οδηγούς και υπηρεσιακά αυτοκίνητα έχει γίνει τραγική.

Θα σας μεταφέρω τα λόγια μηχανικών της Περιφέρειας Νότιου Αιγαίου. Έλεγε στην Ολομέλεια μας ένας μηχανικός. Έχω μεταξύ άλλων καθηκόντων, στην ευθύνη μου το οδικό δίκτυο τριών νησιών (Κέα, Κύθνο και Σίφνο), με ότι αυτό συνεπάγεται, δηλ. αυτοψία αυτού του δικτύου κάθε 15 μέρες τουλάχιστον όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία, αυτό σημαίνει  6 τουλάχιστον μετακινήσεις το μήνα με 12 μέρες εκτός έδρας, που μεταφράζεται σε τουλάχιστον 6 Χ 180 ευρώ για εισιτήρια, φαγητό κλπ , χρήματα που καλούμαι να προπληρώνω, για να τα πάρω πίσω όταν…

Και μετά κάποιοι, όχι από τους εργαζόμενους βέβαια, αναρωτιούνται γιατί το 38% των διοριστέων μηχανικών με την 13Κ προκήρυξη δεν αποδέχτηκε τελικά το διορισμό του…

Είναι άμεση ανάγκη η ικανοποίηση των αιτημάτων μας που σχετίζονται με τις μετακινήσεις μας, αποζημιώσεις, χορήγηση πάγιων οδοιπορικών, εκτός έδρας κλπ. Όπως καταλαβαίνετε τα 5 λεπτά που έδωσε στο χιλιόμετρο η κυβέρνηση είναι σταγόνα στον ωκεανό…

Όσο για την νομική κάλυψη νομίζω ότι μπορούμε να πούμε ότι παραμένει σε ισχύ ο τίτλος που δώσαμε στην σχετική ανακοίνωσή μας για «άλλα μέτρα κι άλλα σταθμά για τους αιρετούς κι άλλα για τους εργαζόμενους». Έχουμε επανειλημμένα ζητήσει να  γίνει νομοθετική ρύθμιση για τους εργαζόμενους ώστε να επιτρέπεται η προκαταβολή των σχετικών δαπανών, αμέσως μετά τις σχετικές εγκριτικές αποφάσεις, δεδομένου ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί των υπηρεσιών έρχονται συχνά αντιμέτωποι με δικαστικές διαμάχες, που τους συμπαρασύρουν ως κατηγορούμενους.

Έχουμε στείλει στο υπουργείο Εσωτερικών συγκεκριμένη τροπολογία, που λύνει το ζήτημα ώστε να μην βάζουν βαθιά το χέρι στη τσέπη οι εργαζόμενοι, να πληρώνουν  οι ίδιοι για την νομική τους υποστήριξη και να περιμένουν πολλές φορές και χρόνια για να τους καταβληθούν οι συγκεκριμένες δαπάνες. Τι θα γίνει, πόσο θα περιμένουμε; Το κόστος για το κράτος, τις Περιφέρειες είναι μικρό, είναι μεγάλο όμως για έναν μισθωτό και ταυτόχρονα είναι και ανήθικο ο υπάλληλος να βρίσκεται μόνος απέναντι σε κατηγορίες και μάλιστα για τις οποίες η υπηρεσία του ξέρει ότι είναι ανυπόστατες.

Είναι χαρακτηριστική η πρόσφατη περίπτωση καταδίκης μηχανικού της Υποδιεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης στην ΠΚΜ καθώς κρίθηκε ένοχος για τον τραυματισμό γυναίκας από πτώση κλαδιού δέντρου (στη λεωφόρο Παπανικολάου, στα Πεύκα), που αποκόπηκε και έπεσε στο κεφάλι της. Και δυστυχώς δεν είναι το μοναδικό. Δεν υπάρχει τεχνικός υπάλληλος με «χρεωμένους» δρόμους για επιτήρηση, που να μην έχει οδηγηθεί σε δικαστική αίθουσα.

Εμείς ζητάμε να αλλάξει όλο το καθεστώς και μέχρι τότε ζητάμε να καλούν οι Εισαγγελείς εσάς  κύριοι Περιφερειάρχες, που σύμφωνα με τον Καλλικράτη είστε οι προϊστάμενοι των υπηρεσιών των Περιφερειών. Και να καταθέτετε εσείς για το αν υπάρχουν παραλείψεις των υπηρεσιών και των υπαλλήλων και να εξηγείτε τι έχετε κάνει για να εξαλειφθούν αυτές.

Δεν γίνεται να είμαστε «λίγοι» και «γυμνοί» από τα κατάλληλα εργαλεία και να είμαστε υπεύθυνοι για κάθε στραβό που γίνεται. Δεν γίνεται να παίζουμε το ρόλο του «σταθμάρχη χωρίς τηλεδιοίκηση…».

 

Αθωράκιστες υπηρεσίες. Και δεν είναι μόνο των Τεχνικών έργων και της Πολιτικής Προστασίας.

Αθωράκιστες παραμένουν και οι Δ/νσεις Μεταφορών, που συνεχίζουν να έχουν ένα αναχρονιστικό και διάτρητο πλαίσιο, που στοχοποιεί και τους υπαλλήλους που επιτελούν τα καθήκοντά τους με συνέπεια και διαφάνεια, αφήνοντας τους απροστάτευτους.

Εμείς ζητάμε να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα για την ομαλή και αδιάβλητη διενέργεια των θεωρητικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών και οδηγών σε όλες τις Δ/νσεις Μεταφορών & Επικοινωνιών των Περιφερειών, προχωρώντας σε νομοθετική ρύθμιση εγκατάστασης και χρήσης των λεγόμενων jammers και κάθε άλλου πρόσθετου τεχνικού εξοπλισμού σε mega αίθουσες εξετάσεων πλήρως εξοπλισμένων με όλα τα τεχνολογικά συστήματα, που θα τις καθιστούν «άτρωτες» σε παρεμβάσεις, ώστε οι θεωρητικές εξετάσεις να είναι πράγματι αδιάβλητες.

 

Ζητάμε εκσυγχρονισμό του πλαισίου διενέργειας των πρακτικών εξετάσεων με «πάρκα εξετάσεων» κλπ. Και αντί αυτών κυβέρνηση και Περιφερειάρχες πανηγυρίζετε για την εγκατάσταση  όπου έγινε κι αυτή, μετά τις συνεχείς παρατάσεις, μιας φωτογραφικής μηχανής και μιας φορητής συσκευής ανίχνευσης ασύρματης επικοινωνίας!!! Αυτός ο ατελής για τον σκοπό, είναι ο εξοπλισμός που προβλέπεται (άρθρο 8 ν. 4850/2021) παρά τα τόσα συμβάντα που έχουμε σε πολλές περιφέρειες.

 

Μετά από τόσες εκλογικές αναμετρήσεις δεν μπορώ να μην αναφερθώ στο ζήτημα που δίχασε τους εργαζόμενους, με την εργαλειοποίηση της εκλογικής αποζημίωσης από Υπουργείο Εσωτερικών και Περιφερειακές Αρχές.

Επιμένουμε να ζητάμε να τροποποιηθεί το πλαίσιο χορήγησης της εκλογικής αποζημίωσης, ώστε να κατανέμεται με δίκαιο τρόπο και διαφάνεια και συγκεκριμένα:

Η συγκρότηση των εκλογικών συνεργείων να γίνεται με όλους τους υπαλλήλους χωρίς  διακρίσεις (με αποκλεισμό των μετακλητών, συμβούλων κλπ), κατανέμοντας την εκλογική αποζημίωση σε δύο διακριτές κατηγορίες:

·         η μια με όλους τους υπαλλήλους που ανήκουν σε οργανικές μονάδες, που έχουν exofficio την αρμοδιότητα αυτή αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερη ευθύνη που έχουν λόγω της συγκεκριμένης υπηρεσιακής τους ιδιότητας (όπως συμβαίνει και στο Υπουργείο Εσωτερικών) και

·         η άλλη με όλους τους υπόλοιπους υπαλλήλους που λειτουργούν βοηθητικά σε όλη την εκλογική διαδικασία (όπως γίνεται για τα υπουργεία Προστασία του Πολίτη, Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας κλπ).

 

 

Θα κλείσω με το ζήτημα της μεταφοράς μαθητών μιας αρμοδιότητας που αποδόθηκε στις Περιφέρειες πριν μερικά χρόνια, μετά τα ακόμα πιο τεράστια προβλήματα, που είχαν δημιουργηθεί από την διαχείριση που έκαναν οι Δημοτικές Αρχές.

 Για άλλη μια χρονιά δυο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς επαναλαμβάνονται τα ίδια σοβαρά προβλήματα. Τα σχολεία έχουν ανοίξει, αλλά και πάλι όχι για όλους τους μαθητές… Γονείς ταλαιπωρούνται καθημερινά, παιδιά κυρίως ΑΜΕΑ δεν πηγαίνουν σχολείο.

Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα δεκάδες δρομολόγια βγαίνουν και ξαναβγαίνουν «άγονα» στους διαγωνισμούς που προκηρύσσονται.

Οι προσπάθειες και η δουλειά των συναδέλφων των αρμόδιων υπηρεσιών, που καλούνται να σχεδιάσουν χιλιάδες δρομολόγια για τη μεταφορά μαθητών των Ειδικών, των Προτύπων, των Πειραματικών, των Καλλιτεχνικών και των «Γενικών» Σχολείων σκοντάφτει στην παντελή έλλειψη υποδομών μεταφοράς από το ίδιο το κράτος, στην πολιτική εκχώρησης της αρμοδιότητας στις διαθέσεις και τις επιλογές των κάθε είδους ιδιοκτητών πούλμαν, λεωφορείων, ταξί κλπ, για το αν θα διαθέσουν τα μέσα μεταφοράς που έχουν, αν θα συμφωνήσουν στις προσφερόμενες τιμές και δεν θα κρίνουν ασύμφορα τα δρομολόγια, αν δεν παραιτηθούν και δεν αποσύρουν ξαφνικά τα μέσα μεταφοράς που έχουν κλπ.

Εμείς θεωρούμε πως για να σταματήσει το μοίρασμα εκατομμυρίων (μόνο στην Αττική περισσότερα από 140 εκατομμύρια € για τα σχολικά έτη 2022-2023, 2023- 2024 & 2024-2025), χωρίς να δίνεται λύση συνολική, για να πάψει η μεταφορά των μαθητών να επαφίεται στις διαθέσεις των κάθε είδους ιδιοκτητών πούλμαν, λεωφορείων, ταξί κλπ, μία είναι η λύση που πρέπει να δοθεί:

Απόκτηση από τις Περιφέρειες ή από άλλο Δημόσιο Φορέα που θα αναλάβει την αρμοδιότητα, όλου του αναγκαίου στόλου οχημάτων, προσλήψεις οδηγών & συνοδών, με ταυτόχρονη ένταξη και χρήση του στόλου αυτού σε υπόλοιπες εκπαιδευτικές ανάγκες και δράσεις μετακινήσεων (εκδρομές, επισκέψεις σε χώρους Πολιτισμού και Άθλησης, άλλα δρομολόγια κλπ.).

Τονίζουμε επίσης ότι θεωρούμε αναποτελεσματικό μπάλωμα, μακριά από τις ανάγκες την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης με το άρθρο 51 του ν.5056/2023, για μίσθωση οχημάτων, για πρόσληψη ΙΔΟΧ οδηγών και συνοδών.

Ποια μίσθωση, πότε; Ποιες προσλήψεις συμβασιούχων οδηγών και συνοδών, πότε;

Πόσοι μήνες της σχολικής χρονιάς θα χαθούν μέχρι να γίνουν οι διαγωνισμοί και οι διαδικασίες; Τι θα γίνει αν κι αυτοί οι διαγωνισμοί βγουν άγονοι;

 

Επαναλαμβάνω κλείνοντας: Προσλήψεις, μισθούς και αποζημιώσεις σύμφωνα με τα παραπάνω αιτήματά μας, εξοπλισμός, σύγχρονα μέσα, με προτεραιότητες σε υπηρεσίες που καλούνται να υπηρετήσουν τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα, τις υποδομές και το περιβάλλον.