Πεμ, 20 Φεβ 2020
Αρχική  > Ανάπτυξη - Μεταφορές  > Ανάπτυξη - Δημόσια έργα

Σε δημόσια διαβούλευση από σήμερα το Στρατηγικό Σχέδιο του Δήμου Βόλου

21/8/2012
Στη φάση της κοινωνικής διαβούλευσης εισέρχεται η επεξεργασία του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου Βόλου που εκπόνησε η Διεύθυνση Προγραμματισμού, Βιώσιμης Ανάπτυξης και Νέων Τεχνολογιών του Δήμου σε συνεργασία με τις άλλες Υπηρεσίες του Δήμου και τα νομικά του πρόσωπα, και εγκρίθηκε, καταρχήν, από την Εκτελεστική Επιτροπή. Συγκεκριμένα, τo σχέδιο της Α΄ Φάσης του Επιχειρησιακού Προγράμματος που αφορά τον στρατηγικό σχεδιασμό παραδόθηκε σήμερα στους επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης για τη διατύπωση προτάσεων και παρατηρήσεων, ενώ αναρτήθηκε και στην ιστοσελίδα του Δήμου Βόλου, ώστε οι θεσμικοί φορείς και ο κάθε πολίτης να ενημερωθούν και να καταθέσουν τις απόψεις τους.
Επιδίωξη της Δημοτικής Αρχής είναι να γίνει διάλογος επί της ουσίας, με ευρύτερη δυνατή κοινωνική συμμετοχή, ώστε να διατυπωθεί κάθε άποψη και πρόταση για το μέλλον της πόλης. Η προσπάθεια που γίνεται είναι να διαμορφωθεί ένα ρεαλιστικό Σχέδιο που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής και δεν θα κρατά το Δήμο «φυλακισμένο» σε σχεδιασμούς και επιλογές άλλων εποχών.
Με αφορμή την έναρξη της διαβούλευσης για το σχέδιο της Α΄φάσης του Επιχειρησιακού, ο Δήμαρχος Βόλου κ. Πάνος Σκοτινιώτης έδωσε σήμερα συνέντευξη Τύπου, πλαισιωμένος από την Αντιδήμαρχο Διοίκησης, Οικονομικών, Προγραμματισμού και Νέων Τεχνολογιών κ. Ν.Οικονόμου και τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Προγραμματισμού Στ.Νηκηφόρου, κατά την οποία ανέλυσε το όραμα και τις κατευθυντήριες επιλογές όπως αυτές παρουσιάζονται στο Στρατηγικό Σχέδιο.
Όπως τόνισε, «εύλογα μπορεί ορισμένοι να διατυπώσουν το ερώτημα: Αυτό που χρειαζόμαστε είναι σχέδια και προγράμματα ή έργα; Νομίζω ότι πρόκειται για ένα ψευτοδίλημμα που, όταν δεν κρύβει σκοπιμότητες, στην καλύτερη περίπτωση υποδηλώνει άγνοια. Κι αν αυτό ίσχυε πάντοτε, ισχύει πολύ περισσότερο σήμερα, που βιώνουμε το τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Σε μια εποχή, όπου στην κοινωνία κυριαρχεί η ανησυχία και η αβεβαιότητα για το μέλλον της χώρας και όπου τα κοινωνικά προβλήματα παίρνουν εκρηκτικές διαστάσεις. Σε μια εποχή που η χώρα, η Περιφέρεια και ο Δήμος, πρέπει να έχουμε έναν οδηγό για το που πάμε και με ποιον τρόπο θα φθάσουμε εκεί που θέλουμε. Σε αυτή την πραγματικά ιστορική συγκυρία, η Αυτοδιοίκηση δεν πρέπει να γίνει μέρος του προβλήματος, αλλά της λύσης του. Η μεγάλη πρόκληση για την Αυτοδιοίκηση είναι να διαδραματίσει ενεργό και δημιουργικό ρόλο στη διαμόρφωση πολιτικών στο χώρο της, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου εθνικού σχεδίου ανόρθωσης και ανασυγκρότησης, το οποίο θα διευρύνει συνεχώς τα περιθώρια αυτοδύναμης πορείας της χώρας μας».


Το όραμα

Στο σχέδιο της Α΄φάσης – Στρατηγικό Σχέδιο αναλύεται το όραμα της Δημοτικής Αρχής για το νέο ιστορικό κύκλο βιώσιμης ανάπτυξης που έχει ανάγκη ο Καλλικρατικός Δήμος Βόλου και συμπυκνώνεται στη φράση «Βόλος – Δήμος με ταυτότητα». Το όραμα αυτό υπηρετεί το πρώτο Επιχειρησιακό Σχέδιο του Καλλικρατικού Δήμου Βόλου και στηρίζεται στην παραδοχή ότι τη φυσιογνωμία του Καλλικρατικού Δήμου Βόλου διαμορφώνουν ποικίλα αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά, πολιτισμικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά, σε σημείο όπου να μην ξεχωρίζει κάποιο μεταξύ των υπολοίπων. Αντίθετα, όλα μαζί, προσδίδουν στο Δήμο Βόλου σύγχρονη, δυναμική και πολυδιάστατη ταυτότητα, η ενίσχυση δε και ανάδειξη αυτών των χαρακτηριστικών αποτελεί δημιουργική πρόκληση και δυναμική προοπτική που πρέπει να υπηρετεί όλος ο επιχειρησιακός σχεδιασμός.
Όπως χαρακτηριστικά επισήμανε ο κ. Σκοτινιώτης, «αυτό που χαρακτηρίζει το Δήμο Βόλου είναι η “πολλαπλή ταυτότητα”. Ο Βόλος, δηλαδή, είναι ταυτόχρονα Δήμος τουριστικός, Δήμος βιομηχανικός, Δήμος μεγάλων γεγονότων, Δήμος του πολιτισμού και της μυθολογίας, Δήμος του αθλητισμού, Δήμος της καινοτομίας και των νέων τεχνολογιών, Δήμος των αγροτικών προϊόντων ποιότητας, κλπ. Αυτό που εκ πρώτης όψεως φαίνεται αντιφατικό, μπορεί και πρέπει τελικά να αποδειχθεί το μεγάλο συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή της ταυτότητας της πόλης είναι στρατηγικής σημασίας και πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ερευνών πεδίου και διαβούλευσης όλων των φορέων της περιοχής».
Σύμφωνα με την αντίληψη που διαπερνά το Επιχειρησιακό Σχέδιο του Δήμου, η πόλη αναπτύσσεται ισόρροπα με τα μικρότερα αστικά κέντρα, τα χωριά και τους οικισμούς, ενώ προωθείται ολοκληρωμένη πολιτική συνοχής, η οποία ευνοεί τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και ταυτόχρονα θέτει προωθημένους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς στόχους.
Με αυτό το όραμα ο Δήμος Βόλου ήδη αξιοποιεί συστηματικά και με μεγάλη αποτελεσματικότητα κάθε χρηματοδοτική δυνατότητα, προγραμματίζει την αξιοποίηση της δημοτικής του περιουσίας προς όφελος του Δήμου και των δημοτών, ενώ αρχίζει εγκαίρως την προετοιμασία, ενόψει της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2021, προκειμένου να διεκδικήσει τη χρηματοδότηση και υλοποίηση ολοκληρωμένων αναπτυξιακών και περιβαλλοντικών σχεδίων. «Με αυτό, τελικά, το όραμα, ο Δήμος Βόλου αναδεικνύει τον επιτελικό και συντονιστικό του ρόλο, συσπειρώνοντας τις κοινωνικές και παραγωγικές δυνάμεις της περιοχής σε κοινούς αναπτυξιακούς, κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς στόχους», τόνισε ο Δήμαρχος.
Ο ίδιος σημείωσε ότι, την ώρα της μεγάλης κρίσης, ο Δήμος έχει στα χέρια του σημαντικά αναπτυξιακά εργαλεία τα οποία αν αξιοποιηθούν σωστά, μπορούν να σφραγίσουν θετικά την προοπτική του Δήμου και της μείζονος περιοχής για την επόμενη 20ετία. Αυτά είναι: η αναθεώρηση στην αναθεώρηση και εξειδίκευση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Θεσσαλίας, το Ρυθμιστικό Σχέδιο, το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και η επέκτασή του στη Νέα Αγχίαλο και την Μακρινίτσα (ΣΧΟΟΑΠ), το Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master Plan) λιμένα Βόλου, αλλά και η υλοποίηση της διοικητικής αναδιάρθρωσης και της νέας οργανωτικής δομής του Δήμου (νέος Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας), η μελέτη για την αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, ο σχεδιασμός για την τουριστική προβολή του Δήμου, η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στο κέντρο της πόλης, κλπ. Υπάρχουν, επίσης, σε εξέλιξη σημαντικά χρηματοδοτικά προγράμματα, όπως το ΕΣΠΑ, το Jessica και άλλα, ενώ ήδη ο Δήμος προετοιμάζεται για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2021, ώστε να βρεθεί σε πλεονεκτική θέση.

«Η ανάγκη για δημοκρατική, κοινωνικά δίκαιη και συντεταγμένη διέξοδο από την κρίση, προβάλλει σήμερα ως το μεγάλο ζητούμενο. Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος Βόλου διατυπώνει – και με το Επιχειρησιακό του Σχέδιο- ολοκληρωμένο πλαίσιο με όραμα και σχέδιο. Και κυρίως πρωταγωνιστεί, ώστε, σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, η Αυτοδιοίκηση να ξαναβρεί το νήμα με τις καλύτερες παραδόσεις της, να αποκαταστήσει σχέσεις εμπιστοσύνης με τις τοπικές κοινωνίες και να αποτελέσει πόλο δημοκρατικής ανασυγκρότησης, κοινωνικής ευθύνης και μεταρρυθμιστικής προοπτικής», υπογράμμισε ο κ. Σκοτινιώτη και πρόσθεσε ότι κατά την επεξεργασία του πρώτου Επιχειρησιακού Σχεδίου του Δήμου αξιοποιήθηκαν οι σχεδιασμοί των εννέα (9) συνενωθέντων ΟΤΑ, της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας και άλλων θεσμικών φορέων. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, ο νέος Δήμος Βόλου δεν είναι το άθροισμα των εννέα (9) συνενωθέντων ΟΤΑ, αλλά νέα διοικητική, προγραμματική και αναπτυξιακή μονάδα, με νέα ποιοτικά χαρακτηριστικά και δυνατότητες.
Από την πλευρά της η αρμόδια Αντιδήμαρχος Ν.Οικονόμου επισήμανε ότι το σχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση παρουσιάζει την αναπτυξιακή στρατηγική του Δήμου με σαφήνεια, ακρίβεια και ρεαλισμό, καθώς βασική επιλογή της Δημοτικής Αρχής ήταν, στο σημερινό δυσμενές περιβάλλον, οι στόχοι να είναι ρεαλιστικοί και μετρήσιμοι. Όπως εξήγησε η ίδια, η Α΄φάση του Επιχειρησιακού (Στρατηγικός σχεδιασμός) περιλαμβάνει το όραμα και τις πολιτικές επιλογές για τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της πόλης, ενώ η Β΄φάση (Επιχειρησιακός σχεδιασμός) θα περιλαμβάνει συγκεκριμένους άξονες, μέτρα, στόχους, δράσεις και συγκεκριμένες πηγές χρηματοδότησης.

Διαδικασία

Το Σχέδιο Επιχειρησιακού Προγράμματος Δήμου Βόλου – Α΄ Φάση Στρατηγικό Σχέδιο εκπονήθηκε από τη Δ/νση Προγραμματισμού, Βιώσιμης Ανάπτυξης και Νέων Τεχνολογιών, σε συνεργασία με τα όργανα της Διοίκησης, τις Υπηρεσίες του Δήμου και τα Νομικά του Πρόσωπα, και εγκρίθηκε, καταρχήν, από την Εκτελεστική Επιτροπή.
Επισημαίνεται ότι τα Επιχειρησιακά Προγράμματα των Δήμων, για την πρώτη θητεία των ΟΤΑ μετά τη διοικητική μεταρρύθμιση, έχουν 3ετή διάρκεια (2011-2014) και θα πρέπει να εγκριθούν μέχρι 30.9.2012.
Σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, για την έγκριση της Α΄ φάσης του Επιχειρησιακού Προγράμματος- Έγκριση του Στρατηγικού Σχεδίου, θα πρέπει να ακολουθηθούν τα παρακάτω:
• Έγκριση του Στρατηγικού Σχεδίου από το Δημοτικό Συμβούλιο μετά από εισήγηση της Εκτελεστικής Επιτροπής
• Παρουσίαση του Στρατηγικού Σχεδίου στη Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, καθώς και μέσω των διαθέσιμων συστημάτων και διαδικασιών επικοινωνίας
• Σύνοψη των συμπερασμάτων των διαδικασιών διαβούλευσης και ενημέρωση της Εκτελεστικής Επιτροπής και των αρμόδιων Υπηρεσιών
• Εφόσον κρίνεται απαραίτητο από την Εκτελεστική Επιτροπή, με βάση τα συμπεράσματα της διαβούλευσης, αναθεώρηση σημείων του Στρατηγικού Σχεδίου.
Μετά την έγκριση του Στρατηγικού Σχεδίου του Δήμου, καταρτίζεται το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την επίτευξη κάθε Στόχου του Στρατηγικού Σχεδίου. Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα περιλαμβάνει Άξονες, Μέτρα, Στόχους, όπως έχουν διαμορφωθεί στη φάση κατάρτισης του Στρατηγικού Σχεδίου, και δράσεις που εξειδικεύουν τη στρατηγική του Δήμου. Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα καταρτίζεται από την Υπηρεσία Προγραμματισμού, σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες που είναι αρμόδιες για τα αντίστοιχα Μέτρα και Στόχους. Για την επίτευξη των Στόχων του κάθε Μέτρου σχεδιάζεται σειρά Δράσεων.
Β΄ Φάση: Έγκριση του Επιχειρησιακού Προγράμματος και Τελικές Ενέργειες
Σε αυτό το στάδιο, οριστικοποιούνται οι τελικές ενέργειες που είναι απαραίτητες για την Ολοκλήρωση και Έγκριση του Επιχειρησιακού Προγράμματος, πριν αυτό δημοσιοποιηθεί από το Δήμο, και αφορούν στα ακόλουθα:
• Έγκριση από το ΔΣ του κάθε Νομικού Προσώπου του Δήμου, εντός μιας (1) εβδομάδας από την εισήγηση των Υπηρεσιών του, των στόχων και των δράσεων του Επιχειρησιακού που το αφορούν.
• Ολοκλήρωση του σχεδίου Επιχειρησιακού Προγράμματος από την Υπηρεσία Προγραμματισμού
• Υποβολή του σχεδίου Επιχειρησιακού Προγράμματος από την Εκτελεστική Επιτροπή στο Δημοτικό Συμβούλιο, επισυνάπτοντας τις σχετικές αποφάσεις των Νομικών Προσώπων του Δήμου για δράσεις/ σχέδια δράσης που τα αφορούν.
• Έγκριση του σχεδίου από το Δημοτικό Συμβούλιο
• Έλεγχο για τη νομιμότητα της διαδικασίας κατάρτισης του Προγράμματος από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση (Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ), με υποβολή σχετικής έκθεσης εγκεκριμένης από το Δημοτικό Συμβούλιο
• Δημοσιοποίηση του προγράμματος από το Δήμο.