Κυρ, 10 Νοε 2024
Αρχική  > Δήμοι

Βοήθεια στο Σπίτι: Στους Δήμους το κόστος λειτουργίας του Προγράμματος, στην επόμενη Κυβέρνηση τα …αποκαλυπτήρια

12/12/2018

Ψηφίστηκε χθες στη Βουλή η Τροπολογία  για το Βοήθεια στο Σπίτι.  Βασικό χαρακτηριστικό της είναι πως το λειτουργικό κόστος του Προγράμματος “φορτώνεται” για πάντα στους Δήμους, χωρίς αντίστοιχη μεταφορά πόρων.

Το Κράτος αναλαμβάνει (εδάφια α’ και β’ της παρ.7) ΜΟΝΟ  “τη μισθολογική δαπάνη του προσωπικού”

Οι Δήμοι, δηλαδή, θα πρέπει από τους πόρους τους (αυτούς που μειώνονται κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στον Π/Υ και το ΜΠΔΣ) να πληρώνουν ο,τιδήποτε αφορά την αδιατάρακτη παροχή των υπηρεσιών του Προγράμματος.

Π.χ. εξοπλισμός, καθημερινό κόστος λειτουργίας, στέγαση, χρησιμοποιούμενα είδη και εργαλεία/μηχανήματα, μετακινήσεις, συντήρηση οχημάτων, ανανέωση στόλου, δράσεις ενημέρωσης, με λίγα λόγια ό,τι αφορά την απρόσκοπτη φροντίδα των συμπολιτών μας, θα βαρύνει μόνο τους Δήμους.

 

Η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (σελ.14, σημείο Β) είναι σαφής όταν, διακριτά από τη μισθοδοσία, αναφέρει ότι προκαλείται ετήσια δαπάνη “για την κάλυψη του λοιπού λειτουργικού κόστους του υλοποιούμενου Προγράμματος από τους οικείους ΟΤΑ Α’ βαθμού”.

 

Είναι δε εντυπωσιακό ότι σε όλη την επικοινωνιακή προβολή της κυβερνητικής παρέμβασης, δεν υπάρχει καμία αναφορά για το ότι η μονιμοποίηση του Προγράμματος γίνεται “με ξένα κόλλυβα”, δηλαδή οι Δήμοι την πληρώνουν κατά μεγάλο μέρος της.

Αξίζει να καταγραφεί πως -ενώ η Τροπολογία κάνει ρητή μνεία ΜΟΝΟ στη “μισθολογική δαπάνη του προσωπικού”- ο Αλέξης Χαρίτσης χθες στη Βουλή ανέφερε   “διασφαλίζεται η πλήρης χρηματοδότηση του προγράμματος από πόρους του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού”.  

 

Σύμφωνα με πληροφορίες του AIRETOS, η ΚΕΔΕ προγραμματίζει Συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου για αυτή την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου, όπου η νομοθετική παρέμβαση αναμένεται να απασχολήσει τους Αιρετούς.

 

 

Όσον αφορά την ουσία για τους εργαζομένους, η διάταξη κινείται σε αντίθετη κατεύθυνση από τη διεκδίκησή τους, που ήταν η νομοθετική μετατροπή της σχέσης εργασίας τους με αναγνώριση του γεγονότος ότι εδώ πάρα πολλά χρόνια εξυπηρετούν τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες του Προγράμματος.

Σε τελείως διαφορετικό μήκος κύματος, η Κυβέρνηση έστησε παρόμοιο σκηνικό με το ατελείωτο σίριαλ της 3Κ. 

Η μοριοδότηση της ειδικής εμπειρίας, αυτή τη φορά, ορίστηκε, για το σύνολο των προσλήψεων, σε 17 μονάδες ανά μήνα και έως 84 μήνες, προτασσόμενη της εντοπιότητας.

 

Κομβική διαφοροποίηση είναι πως, μέχρι να εκδοθούν οι Οριστικοί Πίνακες, θα συνεχίσουν να εργάζονται οι νυν συμβασιούχοι (και όχι όσοι θα περιλαμβάνονται στους Προσωρινούς Πίνακες).

Με τον τρόπο αυτό επιβραδύνεται το να βρεθούν πρακτικά στο δρόμο οι νυν εργαζόμενοι ήδη με την έκδοση των Προσωρινών, αυτό δηλαδή που συνέβη με τους παρατασιούχους στην 3Κ.

 

Πολιτικά η Τροπολογία χθες προγραμμάτισε μία “βόμβα” που θα εκραγεί στα χέρια της επόμενης Κυβέρνησης, καθώς τα οριστικά αποτελέσματα –όπου θα φανεί πόσοι απολύονται, παρά το ότι πέρασαν τη ζωή τους προσφέροντας στο Πρόγραμμα- θα εκδοθούν μετά τις βουλευτικές εκλογές.

 

Κατά τα λοιπά, ψήφισαν για τους Δήμους συγκεκριμένες ενέργειες προς υλοποίηση σε συγκεκριμένες προθεσμίες. 

Ενέργειες που δεν είναι υποχρεωτικές, καθώς στο κείμενο αναφέρεται «δύνανται», είναι όμως δεδομένο ότι στην προεκλογική περίοδο που ουσιαστικά ήδη διανύουμε η δυνητικότητα ισοδυναμεί με υποχρεωτικότητα.

 

Να σημειωθεί πως η ρύθμιση δεν αφορά όλους τους Δήμους, αλλά μόνο εκείνους που: α) είτε άμεσα είτε μέσω νομικών τους προσώπων συμβλήθηκαν το 2011 με την ΕΕΤΑΑ για την παροχή υπηρεσιών του Προγράμματος ΚΑΙ β) τώρα απασχολούν προσωπικό για την παροχή υπηρεσιών του Προγράμματος με ενεργές συμβάσεις ορισμένου χρόνου παραταθείσες βάσει του αρ.153 του ν.4483/2017

 

Το χρονοδιάγραμμα θα μπορούσε να αποτυπωθεί, με απλά λόγια, ως εξής:

1) Μέχρι 31/1/2019: Ο Δήμος υποβάλλει προς έγκριση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του (ΟΕΥ), όπου θα έχει συμπεριλάβει τη σύσταση οργανικών θέσεων μόνιμου προσωπικού που να αντιστοιχούν στους νυν εργαζόμενους (σε πλήθος και ειδικότητες), αυξημένες κατά 7%.

2) Η Αποκεντρωμένη εγκρίνει την τροποποίηση των Οργανισμών εντός μηνός.

3) Οι Δήμοι εντός 10 ημερών από τη δημοσίευση της έγκρισης του Οργανισμού, υποβάλλουν αίτημα για προσλήψεις στις νέες θέσεις.

4) Μέχρι την έκδοση των Οριστικών Πινάκων Διοριστέων, συνεχίζουν οι νυν εργαζόμενοι.

 

Καμία από τις προθεσμίες δεν ορίζεται ως αποκλειστική προθεσμία.

 

H διαδικασία εξαιρέθηκε από τα προεκλογικά “παγώματα” (δηλαδή η τροποποίηση Οργανισμού και οι προσλήψεις από την παρ.5 αρ.10 ν.3584/2007 και το αρ.28 ν.2190/1994 αντιστοίχως).

 

Τέλος, θεσπίστηκε υποχρέωση όσοι οριστικά θα διοριστούν, να παραμείνουν στη θέση διορισμού τους 10 χρόνια.  Οι νομοθετικές αυτές υποχρεώσεις χρονικής παραμονής, ως γνωστόν, μικρή αξία έχουν στην Ελλάδα, καθώς ανά τακτά διαστήματα ψηφίζονται σωρηδόν διατάξεις μετατάξεων/αποσπάσεων “κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης” και όλοι οι εργαζόμενοι αργά ή γρήγορα “απελευθερώνονται”.