Σαβ, 27 Φεβ 2021
Αρχική  > Πολιτική - Οικονομία - Διεθνή

Αλλαγή στο υφιστάμενο πλαίσιο των "οικονομικών παραδείσων" ενέκρινε η ενέκρινε η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

23/1/2021

Ψήφισμα με το οποίο ζητείται να αλλάξει το υφιστάμενο πλαίσιο που χρησιμοποιήθηκε για την κατάρτιση του καταλόγου φορολογικών παραδείσων της ΕΕ καθώς προκαλεί σύγχυση και παραμένει αναποτελεσματικό ενέκρινε η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Ο κατάλογος φορολογικών παραδείσων της ΕΕ, που δημιουργήθηκε το 2017, είχε μέχρι σήμερα «θετικό αντίκτυπο», αλλά δεν κατάφερε να «ανταποκριθεί στο μέγιστο των δυνατοτήτων του», με τις δικαιοδοσίες που περιλαμβάνονται σήμερα στον κατάλογο να καλύπτει λιγότερο από το 2% των παγκόσμιων φορολογικών εσόδων.

Οι ευρωβουλευτές προτείνουν αλλαγές που θα κάνουν τη διαδικασία καταχώρισης ή διαγραφής μιας χώρας πιο διαφανή, συνεπή και αμερόληπτη. Έτσι θα πρέπει να προστεθούν κριτήρια, ώστε να διασφαλιστεί ότι ακόμη περισσότερες χώρες θεωρούνται φορολογικός παράδεισος και να αποτραπεί η βιαστική διαγραφή των χωρών από τη μαύρη λίστα. Τα κράτη μέλη της ΕΕ θα πρέπει επίσης να ελεγχθούν, ώστε να διαπιστωθεί εάν εμφανίζουν χαρακτηριστικά ενός φορολογικού καταφυγίου και εκείνα που εμπίπτουν στα κριτήρια θα πρέπει να χαρακτηρίζονται επίσης ως φορολογικοί παράδεισοι.

Ο πρόεδρος της υποεπιτροπής φορολογικών θεμάτων Πάουλ Τάνγκ τόνισε πως ο ευρωπαϊκός κατάλογος φορολογικών παραδείσων προκαλεί σύγχυση και αναποτελεσματικότητα. Ενώ η λίστα, όπως διευκρίνισε, μπορεί να είναι ένα καλό εργαλείο, τα κράτη μέλη ξέχασαν κάτι κατά τη σύνταξή της. Τους πραγματικούς φορολογικούς παραδείσους. Η αλήθεια είναι ότι η λίστα δεν γίνεται καλύτερη αλλά χειροτερεύει. Εκτίμησε ο ίδιος καθώς το Γκέρνσεϊ, οι Μπαχάμες και τώρα τα Νησιά Καϊμάν είναι μόνο μερικοί από τους γνωστούς φορολογικούς παραδείσους που τα κράτη μέλη έχουν καταργήσει απο τη λίστα, αρνούμενοι να αντιμετωπίσουν σωστά τη φοροαποφυγή. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το κοινοβούλιο καταδικάζει έντονα την πρόσφατη κατάργηση από την λίστα των Νήσων Καϊμάν και ζητά περισσότερη διαφάνεια και αυστηρότερα κριτήρια καταχώρισης. Ωστόσο, ο ίδιος σημείωσε πως οι χώρες της ΕΕ είναι υπεύθυνες για το 36% των φορολογικών παραδείσων.

Το Κοινοβούλιο υποστηρίζει ότι το κριτήριο για να κριθεί εάν το φορολογικό σύστημα μιας χώρας είναι δίκαιο ή όχι,θα πρέπει να διευρυνθεί, ώστε να περιλαμβάνει περισσότερους πρακτικούς και όχι μόνο προτιμησιακούς φορολογικούς συντελεστές. Το γεγονός ότι τα Νησιά Καϊμάν αφαιρέθηκαν από τη μαύρη λίστα, ενώ εφαρμόζουν πολιτική φορολογικού συντελεστή 0%, είναι απόδειξη για αυτό, τόνισαν οι ευρωβουλευτές. Μεταξύ άλλων προτεινόμενων μέτρων, το ψήφισμα αναφέρει ότι όλες οι δικαιοδοσίες με συντελεστή φόρου εταιρειών 0% ή χωρίς φόρους επί των κερδών των εταιρειών θα πρέπει να τοποθετούνται αυτόματα στη μαύρη λίστα.

Η απομάκρυνση από τη μαύρη λίστα δεν πρέπει να είναι αποτέλεσμα μόνο τροποποιήσεων στο φορολογικό σύστημα αυτής της δικαιοδοσίας, υποστήριξαν οι ευρωβουλευτές, σημειώνοντας ότι για παράδειγμα τα Νησιά Καϊμάν και οι Βερμούδες διαγράφηκαν μετά από ελάχιστες αλλαγές και αδύναμα μέτρα επιβολής. Επομένως, το ψήφισμα απαιτεί τα κριτήρια ελέγχου να είναι πιο αυστηρά.

Επίσης όλες οι τρίτες χώρες πρέπει να αντιμετωπίζονται και να ελέγχονται δίκαια χρησιμοποιώντας τα ίδια κριτήρια, τόνισαν οι ευρωβουλευτές, τονίζοντας ότι η τρέχουσα λίστα δείχνει ότι αυτό δεν ισχύει. Η έλλειψη διαφάνειας με την οποία καταρτίζεται και ενημερώνεται αυξάνει αυτές τις αμφιβολίες. Ζητούν να επισημοποιηθεί η διαδικασία κατάρτισης του καταλόγου μέσω ενός νομικά δεσμευτικού μέσου έως το τέλος του 2021 και αμφισβητούν εάν ένας άτυπος φορέας όπως η Ομάδα Κώδικα Συμπεριφοράς είναι σε θέση ή κατάλληλη για την ενημέρωση της μαύρης λίστας.