Παρ, 21 Φεβ 2020
Αρχική  > Κυβέρνηση -Υπουργεία - Βουλή

“Μαχαίρι” στις έξτρα αμοιβές του Δημοσίου

26/12/2018

Περικοπές* στις πρόσθετες αμοιβές των δημοσίων υπαλλήλων, όπως είναι οι υπερωρίες, οι αποζημιώσεις ή οι αποδοχές για την παροχή επιπλέον υπηρεσιών που μπορεί να μην πληρώθηκαν νόμιμα, βάζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Από “κόσκινο” θα περάσουν το επόμενο διάστημα όλες οι πρόσθετες αποδοχές του Δημοσίου, ώστε να εντοπιστούν και να αποτραπούν περιπτώσεις πληρωμών που αποδεδειγμένα παραβιάζουν τα όρια που θέτει ο νόμος.

Οι έλεγχοι θα διενεργηθούν μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών, που είναι η υπέρτατη Αρχή ελέγχου των στοιχείων 768.009 υπαλλήλων και έχει τη μισθοδοσία του προσωπικού δημοσίων υπηρεσιών, Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.

 

Η παρέμβαση δεν είναι τυχαία, καθώς έχουν καταγραφεί δεκάδες περιπτώσεις καταστρατήγησης των νόμιμων πληρωμών μισθοδοσίας, θέτοντας σε κίνδυνο την ορθή εκτέλεση του κρατικού Προϋπολογισμού.

Ακόμα και μετά από οκτώ χρόνια μνημονίων εξακολουθούν να υπάρχουν καταγγελίες για πλασματικές υπερωρίες, έξοδα κίνησης-“μαϊμού”, συμμετοχές σε ανύπαρκτες επιτροπές, που αποτελούνπραγματικέςδημοσιονομικές νάρκες.

 

Σε αυτό το πλαίσιο, η ομάδα που συστάθηκε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, με εντολή του Γενικού Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής, για να τρέξει το όλο εγχείρημα, θα τυποποιήσει τις διαδικασίες διασταυρώσεων που θα πραγματοποιηθούν, ενώ τα αποτελέσματα θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τη Διεύθυνση Εισοδηματικής Πολιτικής και από τη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων για τη διενέργεια περαιτέρω στοχευμένων ελέγχων, προκειμένου να αποτραπούν ή να εντοπιστούν μη νόμιμες πληρωμές.

Εάν, για παράδειγμα, κατά τη διασταύρωση μισθολογικών στοιχείων διαφορετικών περιόδων προκύψει υπέρβαση δαπάνης, τότε θα γίνονται αυστηρές συστάσεις ή μπορεί να περικόπτονται και οι σχετικές πιστώσεις του Φορέα στον οποία έχουν διαπιστωθεί οι λεγόμενες “μην νόμιμες πληρωμές μισθοδοσίας”.

Παράλληλα, προβλέπεται και η διενέργεια έκτακτων διασταυρώσεων, ανάλογα με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες που θα προκύπτουν.

Επίσης, κατά τη διάρκεια διασταύρωσης των στοιχείων που υποβάλλονται από τους εκκαθαριστές μισθοδοσίας, η Ενιαία Αρχή Πληρωμής δεν θα δέχεται ηλεκτρονικά αρχεία μισθοδοσίας τα οποία εμπεριέχουν μη απογεγραμμένους μισθοδοτούμενους.Οι εκκαθαριστές αποδοχών υποχρεούνται να ενημερώσουν με επαρκή αιτιολόγηση την Αρχή για κάθε υποβολή αρχείου στο σύστημα πληρωμών της, το οποίο θα περιλαμβάνει υπαλλήλους που δεν έχουν απογραφεί.

 

Το Μνημόνιο προέβλεπε ότι υπό αυστηρή παρακολούθηση θα βρίσκονται οι δαπάνες για τη μισθοδοσία των δημοσίων υπαλλήλων τουλάχιστον έως το 2020.Ωστόσο, στην πράξη ο στόχος έχει καταρρεύσει, καθώς τα τελευταία χρόνια καταγράφεται συστηματικά αύξηση των μισθολογικών δαπανών του Δημοσίου.

Σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, ο μέσος μισθός στο Δημόσιο αυξήθηκε κατά 16,7%, μεσούσης της κρίσης, από το 2014 έως το 2017.Δηλαδή τα χρόνια της ασφυκτικής λιτότητας δόθηκαν σημαντικές αυξήσεις σε συμβασιούχους και μετακλητούς και με τη μέθοδο των υπερωριών, με αποτέλεσμα ο μέσος μισθός, συμπεριλαμβανομένων και κάθε μορφής έκτακτης παροχής από 1.286,6 ευρώ το 2014, να διαμορφωθεί στα 1.502 ευρώ το 2017.

Στον αντίποδα, ο μέσος μισθός του ιδιωτικού τομέα μειώθηκε τουλάχιστον κατά 2,9% το ίδιο διάστημα. Ειδικότερα, από 1.011,20 ευρώ το 2014, διαμορφώθηκε στα 982,40 ευρώ το 2017.Αυτό σημαίνει ότι ο μέσος μισθός στις θέσεις του Δημοσίου υπερβαίνει κατά 520 ευρώ (ή 53%) το μέσο μισθό στον ιδιωτικό τομέα.

 

*Εφημερίδα Real News, 23/12/2018