Τετ, 01 Μαϊ 2024
Αρχική  > Περιφέρειες

Οι προτάσεις της ΟΣΥΑΠΕ απέναντι στο "διάτρητο" πλαίσιο των διαδικασιών των Μεταφορών

18/4/2024

Ανακοίνωση ΟΣΥΑΠΕ

 

Χρόνια & χρόνια αναφερόμαστε στο διάτρητο πλαίσιο που υφίσταται σε αρκετές αρμοδιότητες των Διευθύνσεων Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών.

 

Χρόνια & χρόνια ζητάμε να προχωρήσουν όλοι οι αρμόδιοι, κυβέρνηση, υπουργεία και Περιφερειακές Αρχές σε νομοθετικές ρυθμίσεις, αποφάσεις και μέτρα που θα θωρακίζουν όλες τις διαδικασίες και θα κλείνουν τη δυνατότητα οποιασδήποτε παράκαμψης.

 

Όμως αντί αυτών η απαράδεκτη κατάσταση διαιωνίζεται και τα όποια, τα ελάχιστα μέτρα που παίρνονται είναι για γέλια, για όσους γνωρίζουν. Οι συνάδελφοί μας συλλήβδην στοχοποιούνται, «καίγονται τα χλωρά μαζί με τα ξερά»...

 

Την εποχή της πολυδιαφημιζόμενης ψηφιακής μετάβασης κυβέρνηση, υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δεν ασχολούνται καθόλου με τον αναγκαιότατο εκσυγχρονισμό των διαδικασιών αυτών. Είναι χαρακτηριστική η παντελής απουσία αναφοράς στο “Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2024”, στα “Βασικά έργα και ορόσημα 2024”, στον “προγραμματισμό έργου τετραετίας 2024-2027”.

 

Τα “φιλόδοξα σχέδια δράσης για το 2024 που αφορούν στην ανάπτυξη των ψηφιακών υποδομών της χώρας, την υλοποίηση πληροφοριακών συστημάτων και ψηφιακών υπηρεσιών, τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των μητρώων και των συστημάτων της δημόσιας διοίκησης, την ψηφιοποίηση εγγράφων και αρχείων...” δεν αγγίζουν καθόλου τις τεράστιες ανάγκες υπηρεσιών και υπαλλήλων.

 

ΕΧΟΥΝ ΕΥΘΥΝΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

Παρακάτω παρουσιάζουμε την σημερινή υπάρχουσα κατάσταση και καταθέτουμε βασικές προτάσεις, για να κλείσει το διάτρητο πλαίσιο, στο πνεύμα και του εκσυγχρονισμού, της ψηφιοποίησης, της απλοποίησης διαδικασιών και της εξυπηρέτησης των πολιτών.

ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ & ΟΔΗΓΩΝ

 

Εδώ και 20 χρόνια που ξεκίνησε σε όλη τη χώρα η ηλεκτρονική εφαρμογή για τις θεωρητικές εξετάσεις των υποψηφίων οδηγών, δεν έχει γίνει καμία προσπάθεια αναβάθμισής της. Ούτε και μπορεί να γίνει, μιας και είχε σχεδιαστεί με τα windows 1998, από το Τμήμα Πληροφορικής των τότε ΤΕΙ, οπότε και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές είναι αρχαίοι...

 

Η εικόνα των υπολογιστών στις αίθουσες θεωρητικών εξετάσεων είναι χαρακτηριστική και αυτή η κατάσταση αποτελεί ευθύνη πρώτα και κύρια του υπουργείου Μεταφορών όλων των μέχρι τώρα κυβερνήσεων.

 

Έχουμε ζητήσει επανειλημμένα να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα (θεσμικά και τεχνικά) προκειμένου να διασφαλίζεται η ομαλή και η αδιάβλητη διενέργεια των θεωρητικών και των πρακτικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών και οδηγών από τις Δ/νσεις Μεταφορών & Επικοινωνιών της Περιφέρειας.

 

Να δημιουργηθούν ΜΕΓΑΛΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ θεωρητικών εξετάσεων με πολλές θέσεις εξέτασης/ηλεκτρονικών υπολογιστών, που θα λειτουργούν σε σταθερή βάση, εξοπλισμένες με όλα τα τεχνολογικά συστήματα, που θα τις καθιστούν «άτρωτες» σε παρεμβάσεις, ώστε οι θεωρητικές εξετάσεις να είναι αδιάβλητες.

 

Να προχωρήσει με νομοθετική ρύθμιση η εγκατάσταση και χρήση των λεγόμενων jammers και κάθε άλλου πρόσθετου τεχνικού εξοπλισμού.

 

Να φτιαχτεί νέα σύγχρονη ηλεκτρονική εφαρμογή με ύλη που να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες για τις θεωρητικές εξετάσεις των υποψηφίων οδηγών και οδηγών (εξετάσεις σημάτων κλπ), σε όλες τις αναγκαίες γλώσσες κι όχι μόνο στις 4 που υπάρχουν σήμερα (ελληνικά, αγγλικά, αλβανικά και ρώσικα).

 

Να σταματήσει το απαράδεκτο, απαρχαιωμένο και διάτρητο καθεστώς χειρόγραφων θεωρητικών εξετάσεων για την απόκτηση των ΠΕΙ (Πιστοποιητικά Επαγγελματικής Ικανότητας), των ADR (μεταφορείς επικίνδυνων φορτίων), των οδηγών ταξί και του οδικού μεταφορέα. Να φτιαχτεί ανάλογη ηλεκτρονική εφαρμογή και να επιβληθεί η καθολική της εφαρμογή.

 

Να φτιαχτούν πάρκα-πίστες πρακτικών εξετάσεων, που θα εξασφαλίζουν τις απαραίτητες δοκιμασίες των υποψηφίων οδηγών.

 

Να δημιουργηθεί ηλεκτρονική πλατφόρμα με όλα τα στοιχεία εκπαιδευτών - εκπαιδευομένων υποψηφίων οδηγών, που θα δίνει σε όλους (υπηρεσίες, υπουργείο Μεταφορών κλπ) σε “ζωντανό” χρόνο τη συνολική εικόνα και την όλη εξέλιξη, που θα εξασφαλίζει την ισότιμη μεταχείριση και την άμεση εξυπηρέτηση όλων των Σχολών Εκπαίδευσης και όλων των υποψηφίων οδηγώνσε όλες τις φάσεις των εξετάσεων δίνοντας τη δυνατότητα των σχετικών δηλώσεων συμμετοχής σε αυτές (σήμερα μόνο στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εφαρμόζεται ψηφιακή διαδικασία και μόνο για τον ηλεκτρονικό προγραμματισμό των εξετάσεων -θεωρητικών & πρακτικών- χωρίς να απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία).

 

Να γίνεται κλήρωση για τους υπαλλήλους - επόπτες στις αίθουσες θεωρητικών εξετάσεων στο σύνολο των υπαλλήλων των Περιφερειών, διασφαλίζοντας τη μετακίνησή τους.

 

Να χορηγούνται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κωδικοί εισόδου στις πλατφόρμες των πληροφοριακών συστημάτων μόνο σε πιστοποιημένους υπαλλήλους.

 

Σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Σχολών Εκπαίδευσης και όλων των εμπλεκομένων.

 

 

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ & ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ

ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ

 

Από το 2018, πριν δηλαδή ξεκινήσει η εφαρμογή στις περισσότερες Περιφέρειες του πληροφοριακού συστήματος (ΠΣ) ΙΡΙΔΑ, καταθέταμε τις ενστάσεις μας για το γεγονός ότι δεν ήταν προσαρμοσμένο στις ανάγκες όλων των υπηρεσιών μας και δεν υπήρχε διαλειτουργικότητα με τα πληροφοριακά συστήματα, που ήδη χρησιμοποιούσαν οι υπάλληλοι στις υπηρεσίες τους.

 

Έξι χρόνια μετά, τα προβλήματα έχουν μεγιστοποιηθεί, η γραφειοκρατία έχει μεγαλώσει, υπάλληλοι υποχρεώνονται να κάνουν δυο φορές τα ίδια πράγματα...

 

Ενώ το ΙΡΙΔΑ είναι ΠΣ «Πρωτοκόλλου και Ηλεκτρονικής έκδοσης και διακίνησης εισερχομένων και εξερχομένων εγγράφων» δεν αντικατέστησε τα ήδη λειτουργούντα, ούτε εξασφαλίστηκε η συνεργασία με αυτά. Πάμπολλα είναι τα έγγραφα που δεν μπορούν να σκαναριστούν ή ο χρόνος που απαιτείται είναι σημαντικά επιβαρυντικός για υπηρεσίες, που έχουν εκατοντάδες πρωτόκολλα κάθε μέρα, όπως είναι οι Δ/νσεις Μεταφορών.

 

Αποτελεί επείγουσα αναγκαιότητα η δημιουργία ΠΣ σύγχρονου, που να καλύπτει τις συγκεκριμένες ανάγκες που έχει η κάθε υπηρεσία και να έχει την αναγκαία διαλειτουργικότητα.

 

Δεν μπορεί ένα αίτημα πολίτη που φτάνει μέσα από πλατφόρμα του υπουργείου Μεταφορών να μην πρωτοκολλείται “αυτόματα” στην γραμματεία της υπηρεσίας και να πρέπει να περαστούν και να ξαναπεραστούν τα στοιχεία του.

 

Κι αυτό βέβαια αφορά όλες τις υπηρεσίες της Περιφέρειας. Σήμερα μόνο σε μια Περιφέρεια (Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας) υπάρχει “αυτοματοποιημένο” σύστημα πρωτοκόλλου και δεν χρειάζεται ο υπάλληλος να ξαναπερνάει όλα τα στοιχεία ενός εγγράφου που φτάνει με ηλεκτρονική διακίνηση.

 

Αποτελεί επείγουσα αναγκαιότητα η ψηφιοποίηση όλων των χρησιμοποιούμενων αρχείων.

Να σταματήσει η έκδοση αδειών κυκλοφορίας επιβατικών οχημάτων, φορτηγών και λεωφορείων με μη ψηφιοποιημένους φακέλους.

 

ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΚΔΟΣΗΣ-ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ- ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ κλπ ΑΔΕΙΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ

 

Απαιτείται να ρυθμιστεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακίνησης όλων των εγγράφων και των πιστοποιητικών των εξετάσεων που χορηγούνται από τους γιατρούς συγκεκριμένων ιατρικών ειδικοτήτων για την έκδοση, ανανέωση, αντικατάσταση κλπ των αδειών οδήγησης.

 

Σήμερα ενώ υπάρχει η σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή δεν επιβάλλεται η καθολική εφαρμογή της. Άνθρωποι συνωστίζονται, “διεκπεραιωτές” παντός τύπου παρεμβαίνουν...

 

Να σημειωθεί ότι η αρμοδιότητα αυτή αφορά περίπου το 50% των υποθέσεων, που χειρίζονται οι Δ/νσεις Μεταφορών.

 

Τα προβλήματα, που προβάλλονται για την μη καθολική εφαρμογή μπορούν να ξεπεραστούν με ποικίλους τρόπους, πχ δημιουργία γραφείων εξυπηρέτησης πολιτών, που δεν έχουν γνώση ή πρόσβαση σε ηλεκτρονικές εφαρμογές κλπ.

 

 

ΓΙΑ ΤΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΑ ΠΑΡΑΒΟΛΑ

 

Απαιτείται σε όλες τις αρμοδιότητες για την εκτέλεση των οποίων πρέπει να κατατεθεί παράβολο, οι ηλεκτρονικές διαδικασίες να μην επιτρέπουν την συνέχιση των εργασιών εάν αυτό δεν έχει πληρωθεί, δεν έχει δεσμευτεί, δέσμευση που πρέπει να γίνεται με αυτοματοποιημένο ηλεκτρονικό τρόπο.

 

Να δημιουργηθεί e-paravolo (αφορά τραπεζικό λογαριασμό της Περιφέρειας) για τις μεταβιβάσεις αυτοκινήτων, το οποίο να “κουμπώνει” αυτόματα με τα κυβικά του αυτοκινήτου και να δεσμεύεται αυτόματα.

 

ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Η τραγική υποστελέχωση και των Δ/νσεων Μεταφορών έχει οξύνει τα προβλήματα και έχει ανοίξει διάπλατα τις πόρτες σε κάθε λογής μεσάζοντες.

Απαιτείται ΑΜΕΣΑ να στελεχωθούν οι υπηρεσίες με μόνιμους υπαλλήλους όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων, να προχωρήσει η επιλογή των προϊσταμένων όλων των επιπέδων διοίκησης.

Η υπομονή μας έχει εξαντληθεί. Δεν μπορεί να κάνετε πως δεν ξέρετε τι πρέπει να γίνει για να σταματήσει να υφίσταται ένα διάτρητο πλαίσιο. Φτάνει πια!!!