Παρ, 26 Απρ 2024
Αρχική  > Δήμοι

Οι απευθείας αναθέσεις και ο συγκεντρωτισμός ως σωτήριες λύσεις (Τροπολογία)

2/8/2018

Μία ώρα και σαράντα λεπτά διήρκησε η συνέντευξη τύπου που έδωσαν χθες τρεις Υπουργοί της Κυβέρνησης (κ.κ. Σκουρλέτης, Σταθάκης, Φάμελλος) παρουσιάζοντας τις ριζικές πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν, ειδικά στον τομέα πολεοδομικών αρμοδιοτήτων.Ριζικές πρωτοβουλίες που αποτυπώθηκαν σε Τροπολογία που κατετέθη λίγη ώρα αργότερα, εκπρόθεσμα, στο Ν/Σ του Υπουργείου Παιδείαςκαι ψηφίστηκε αυθημερόν. 

Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις συμπυκνώθηκαν (εάν αφαιρέσει κανείς συνοδευτικές εκθέσεις και διαγράμματα)σε μόλις μία σελίδα.  Τόσο είναι το περιεχόμενο του Άρθρου “Επείγουσες ρυθμίσεις για κατεδαφίσεις αυθαιρέτων κτισμάτων σε αιγιαλό και δασικές εκτάσεις”που βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας από χθες.

Ας δούμε ποιες είναι οι δύο μεταρρυθμιστικές τομές που ψηφίστηκαν:

 

Ι]Κατ’ αρχάς, για μια ακόμη φορά, η Κυβέρνηση νομοθέτησε παρέκκλιση από τις διαγωνιστικές διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων, θεσπίζοντας ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ.

Κάθε φορά που ανθρώπινες ψυχές χάνονται ή υποφέρουν σε αυτή τη Χώρα, νομοθετούνται απευθείας αναθέσεις, πρακτική πουτείνει να παγιωθεί σε κυβερνητικό έθιμο.

Το ίδιο, για παράδειγμα, είχε γίνει με το προσφυγικό.  Συνάνθρωποί μας πνίγονταν στο Αιγαίο ή στοιβάζονταν σε απάνθρωπες συνθήκες και η Κυβέρνηση νομοθετούσε διαγωνιστικές παρεκκλίσεις.  Χρόνια πέρασαν, ο νόμος για τις κατά παρέκκλιση συμβάσεις(παρ.10 αρ.14 ν.4332/2015), πήρε παράταση (αρ.39 ν.4456/2017), ξανά (αρ.33 ν.4508/2017) -συνοδεύτηκε παράλληλα με ειδική ρύθμιση για το Εθνικής Άμυνας (αρ.96 ν.4368/2016 σε συνδυασμό με παρ.30 αρ.80 ν.4375/2016)- και εξακολουθεί να ισχύει (ταυτοχρόνως με τις απάνθρωπες συνθήκες).

Το ίδιο και χθες.  Συνάνθρωποί μας είναι ακόμη άταφοι και πάλι η Πολιτεία έτρεξε να νομοθετήσει απευθείας αναθέσεις.   Αυτή τη φορά η μη διεξαγωγή διαγωνισμού για την επιλογή εργολάβου νομοθετήθηκε για την εκτέλεση πράξεων κατεδάφισης αυθαιρέτων

Επιτρέπεται η σύναψη σύμβασης με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, κατά παρέκκλιση του ορίου της παρ.1 του αρ.118 του ν.4412/2016 και μέχρι τα όρια της περ.β’ του αρ.5 του ίδιου νόμου”.

Με απλά λόγια, ενώ απευθείας ανάθεση επιτρέπεται έως 20.000,00 €, τώρα εξαπλασίασαν το όριο. Θα επιτρέπεται έως 135.000,00 €, όπως επεξηγείται και στην Έκθεση του Γ.Λ.Κ.

 

ΙΙ]Δεύτερη μεταρρυθμιστική τομή: “η έκδοση πράξης κατεδάφισης με Απόφαση ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΩΝ Περιβάλλοντος και Εσωτερικών”.

Στον AIRETOέχουμε παρουσιάσει κάθε νομοθετική εξέλιξη σε κατεύθυνση συγκέντρωσης αρμοδιοτήτων προς το Κεντρικό Κράτος.Σημειώστε λοιπόν ότι χθες προστέθηκε ακόμα μία. 

Όσο και εάν επαναλαμβάνεται, είναι κάθε φορά εντυπωσιακό πως -τη στιγμή που στα Προγράμματα και στις ομιλίες όλων των κομμάτων του δημοκρατικού τόξου περιλαμβάνονται εκτενείς διακηρύξεις για τη σημασία της αποκέντρωσης, της αυτοδιοίκησης, της εγγύτητας κ.ο.κ.- την ίδια στιγμή στο δικαιϊκό μας σύστημα εισάγονται ρυθμίσεις απολύτως αντίθετης κατεύθυνσης.

Πράξη κατεδάφισης με Κ.Υ.Α.

 

Ο κ. Φάμελλος, για χρόνια αυτοδιοικητικός ο ίδιος, έχοντας δίπλα του τον αρμόδιο για την ενίσχυση της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης στη Χώρα μας Υπουργό  Εσωτερικών, περιέγραψε σχετικά:

(…) Τροποποιείται το θεσμικό πλαίσιο για αρμοδιότητες των Δήμων, των Υπηρεσιών Δόμησης και των Συμβουλίων ΣΥΠΟΘΑ που καθυστερούσαν, υπερδεκαετία, τις διαδικασίες σύνταξης των πρωτοκόλλων και είναι όλα πλέον στη διαδικασία Επιθεωρητών Δόμησης και Υπουργού. Για συγκεκριμένες περιοχές, όχι για όλες τις περιοχές της Ελλάδος. Και εν παραλλήλω, προφανώς με τη διαδικασία των Δήμων, χωρίς να στερούμε αρμοδιότητα …να μην περιμένουμε τον όποιον υποκειμενισμό ή την όποια αδυναμία της Υπηρεσίας Δόμησης … μια πολύ γρήγορη διαδικασία, που δεν έχει μέσα ΣΥΠΟΘΑ, δεν έχει τη διαδικασία των διοικητικών υπηρεσιακών ενστάσεων, δεν έχει Υπηρεσία Δόμησης, δεν περιμένουμε τη γνώμη του Δημοτικού Συμβουλίου ή την πολιτική τοποθέτηση των τοπικών Αρχών.(…) “

 

Η Αιτιολογική Έκθεση είναι καθησυχαστική.  Εξηγεί ότι πρόκειται για ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ άσκηση αρμοδιότητας με τις Αρχές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης”.Διευκρινίζει ότι “οι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΥ χαρακτήρα και αποσκοπούν την κατ’ επείγουσα αντιμετώπιση των διοικητικών δυσλειτουργιών της υφιστάμενης διαδικασίας κατεδάφισης αυθαιρέτων.  Οι δυσλειτουργίες αυτές αντιμετωπίζονται κατά μόνιμο τρόπο με τη συγκρότηση των Υπηρεσιών Ελέγχου Δόμησης, δηλαδή των Τοπικών Παρατηρητηρίων του ν.4495/2017, η οποία πρόκειται να υλοποιηθεί εντός του έτους με την έκδοση προεδρικού διατάγματος”.

 

Δεν υπάρχει δηλαδή, ουδείς λόγος θεσμικής ανησυχίας.

- Προσωρινά, πράξη κατεδάφισης με Κοινή Υπουργική Απόφαση.

- Μόνιμα, η εφαρμογή ενός Νόμου, που έχει ψηφιστεί από το Νοέμβριο του 2017 (Φ.Ε.Κ. Α’ 165/2.11.2017) και ακόμη π.δ. δεν έχουμε δει. 

Ενός Νόμου, ιδίως, για τον οποίο υπενθυμίζουμε ότι η Ένωση Περιφερειώνέχει εκφράσει τεκμηριωμένες ενστάσεις τόσο πριν την ψήφισή του, όσο και μετά, όταν σε Ανακοίνωση έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου ότι η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων σχετικά με τον έλεγχο του δομημένου περιβάλλοντος (Νόμος 4495/2017) στις αιρετές Περιφέρειες χωρίς να έχουν διασφαλιστεί  το απαιτούμενο προσωπικό, η επαρκής χρηματοδότηση και η απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή αλλά και χωρίς να έχουν εξεταστεί ζητήματα συνταγματικότητας συγκεκριμένων διατάξεων θα επιφέρει ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΑΔΙΕΞΟΔΑ”.

 

Ας πιστέψουμε, επομένως, πως οι απευθείας αναθέσεις και ο συγκεντρωτισμός είναι οι σωτήριες λύσεις για να μην χρειαστεί ποτέ ξανά να ψηφιστεί Άρθρο όπως το 4ο Άρθρο της ίδιας χθεσινής Τροπολογίας. Αυτό περί κατεπείγουσας επέκτασης κοιμητηρίου, της Νέας Μάκρης, λόγω “αδυναμίας ανταπόκρισης του Δήμου στην ανάγκη ενταφιασμού των θυμάτων”…

 

Για περισσότερες λεπτομέρειες, μπορείτε να δείτε :

- το πλήρες κείμενο της Τροπολογίας

-  το video  ή την απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης τύπου των τριών Υπουργών

- το συγκεκριμένο Άρθρο της Τροπολογίας: