Σαβ, 20 Απρ 2024
Αρχική  > Πολιτική - Οικονομία - Διεθνή

Κατά παρέκκλιση συμβάσεις Υπουργείων, ΟΤΑ, Αποκεντρωμένων για το προσφυγικό: ψηφίζεται νέα παράταση

13/12/2018

Στη Βουλή κατετέθη χθες 12/12/2018 νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής με “επείγουσες ρυθμίσεις” αρμοδιότητάς του, υπογεγραμμένο και από τον Υπουργό Εσωτερικών, Αλέξη Χαρίτση.

 

Προσεγγίζοντας το Ν/Σ με αυτοδιοικητική οπτική, στο αρ.7 εντοπίζεται η παράταση για ένα ακόμη έτος, δηλαδή έως την 31η Δεκεμβρίου 2019, της κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας σύναψης δημοσίων συμβάσεων, με απλά λόγια των απευθείας αναθέσεων χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού.

 

Συγκεκριμένα, παρατείνεται η πρόβλεψη της παρ.10 του αρ.14 του ν.4332/2015 που ορίζει ότι για τις συμβάσεις που εκεί περιγράφονται, συντρέχει η προϋπόθεση της ΕΚΤΑΚΤΗΣ και κατεπείγουσας ανάγκης, οφειλόμενης σε γεγονότα ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΑ.

 

Η παρέκκλιση αφορά τους ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού, στα όρια των οποίων λειτουργούν Κέντρα Πρώτης Υποδοχής (ΚΕ.Π.Υ.), Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.) και Ανοιχτές Δομές Προσωρινής Υποδοχής και Φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών ή διαθέτουν χώρους για την κάλυψη αναγκών στέγασης και προσωρινής φιλοξενίας τους, καθώς και τους Φορείς των ΟΤΑ αυτών.

 

Δεν αφορά βεβαίως μόνο ΟΤΑ, αλλά και τα Υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.

 

Το ”εξαιρετικό” καθεστώς καλύπτει συμβάσεις εκτέλεσης έργων, παροχής υπηρεσιών, προμήθειας αγαθών ή μισθώσεων κινητών και ακινήτων σε ό,τι αφορά την υποδοχή και φιλοξενία νεοεισερχόμενων πολιτών τρίτων χωρών αποκλειστικά για την κάλυψη αναγκών προσωρινής στέγασης, τη λειτουργία των ανωτέρω εγκαταστάσεων, τη μεταφορά, τη σίτιση, την άμεση ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, τα έξοδα ταφής, τη διαχείριση κάθε προσφοράς σε χρήμα ή είδος,  καθώς και κάθε άλλη απολύτως αναγκαία για την εξυπηρέτηση των ανωτέρω σκοπών δαπάνη.

 

Υπογραμμίζεται ότι το Υπουργείο είχε στείλει το Ν/Σ στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) για τη διατύπωση γνώμης επί του αρ.1.

 

Η Γνωμοδότηση  της Αρχής επεκτάθηκε σε σειρά άλλων άρθρων και ειδικά για το αρ.7 νομικά  κατακεραύνωσε την πρόθεση της Κυβέρνησης να προχωρήσει σε νέα παράταση.

 

Ενδεικτικώς, γνωμοδότησε πως :

 

- “είναι φανερό ότι πρόκειται για διαρκείς ανάγκες, την κάλυψη των οποίων η δημόσια διοίκηση οφείλει να σχεδιάζει και να προγραμματίζει εγκαίρως, μέσω ανοικτής διαγωνιστικής διαδικασίας, σε υλοποίηση των διεθνών και ενωσιακών δεσμεύσεων της Χώρας και όχι με τρόπο αποσπασματικό”,

 

- “εγείρει ζητήματα συμβατότητας με το ενωσιακό δίκαιο, όπως έχει ενσωματωθεί στην εθνική έννομη τάξη με το ν. 4412/2016”,

 

- “πάσχει από αοριστία, καθότι το ρυθμιστικό πεδίο των συμβάσεων, στις οποίες αναφέρεται, είναι ιδιαιτέρως ευρύ και ασαφές”,

 

- “οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν θα πρέπει να περιλαμβάνουν παρεκκλίσεις από διατάξεις της κείμενης εθνικής νομοθεσίας, οι οποίες συνιστούν κομβικές θεσμικές πολιτικές επιλογές της Πολιτείας”.

 

Είναι εντυπωσιακό ότι οι Υπουργοί αδιαφόρησαν για τις επισημάνσεις νομιμότητας της Ανεξάρτητης Αρχής και χθες υπέγραψαν και κατέθεσαν την παράταση.

 

 

Επιπροσθέτως, αξίζει να σημειωθεί ότι στην παρ.1 του αρ.6 το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής νομιμοποιεί μισθώσεις που έκανε και δαπάνες που πραγματοποίησε - είτε το ίδιο είτε το Υπουργείο Εσωτερικών για λογαριασμό του – “χωρίς την τήρηση των διαδικασιών του π.δ. 80/2016”.

 

Υπενθυμίζεται ότι το π.δ. 80/2016 είναι η βάση της δημοσιονομικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος στην ελληνική δημόσια διοίκηση.

Εκεί ορίζονται οι κανόνες για την ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες, η διαδικασία για τις πληρωμές, ο τρόπος τήρησης του Μητρώου Δεσμεύσεων, ο έλεγχος της πορείας των πιστώσεων, η διαδικασία ελέγχου των αναλήψεων, οι ευθύνες των αρμοδίων οργάνων κ.ο.κ.

 

Γιατί η Κυβέρνηση, όπως ρητώς αναγράφει, δεν τήρησε τις νόμιμες διαδικασίες και τώρα ζητά από τη Βουλή να την νομιμοποιήσει αναδρομικά ;  

 

Για την “απαίτηση ταχείας ανταπόκρισης των υπηρεσιών του Υπουργείου στη διαρκώς εξελισσόμενη πραγματικότητα”, απαντά η Αιτιολογική Έκθεση.