Τρι, 16 Ιουλ 2019
Αρχική  > Νομαρχίες  > Ε.Ν.Α.Ε

Συνέδριο ΕΝΑΕ: Τέλος στην έννοια της Νομαρχίας

16/5/2008
Αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση με αιρετό συλλογικό όργανο και εκλεγόμενο από αυτό Πρόεδρο, διατήρηση των Νομών ως αποκεντρωμένων μονάδων της, με ταυτόχρονη διατήρηση του διορισμένου περιφερειάρχη, είναι τα βασικά στοιχεία της Διοικητικής Μεταρρύθμισης που ανακοίνωσε από το βήμα του Συνεδρίου της ΕΝΑΕ, ο υπουργός Εσωτερικών Προκόπης Παυλόπουλος.
Ανοίγοντας και επισήμως το διάλογο για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση, ο κ. Παυλοπουλος επιβεβαίωσε τις έως τώρα διαρροές, καθώς οδηγούμαστε σε ένα σχήμα και με διορισμένους Περιφερειάρχες και με 15 έως 17 Υπερνομαρχίες (Αιρετές Περιφέρειες) και με διατήρηση των σημερινών Νομαρχιών ως διοικητικών μονάδων- αλλά με ζητούμενο το πως θα ονομαστούν- και με περίπου 400 συνολικά Δήμους.

Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται ο έλεγχος του Κράτους (διορισμένοι Γενικοί Γραμματείς), αποφεύγεται η ανάδειξη αιρετών με μεγάλη πολιτική ισχύ- αφού ο Πρόεδρος της Αιρετής Περιφέρειας δεν θα εκλέγεται άμεσα από το λαό- ενώ μέσα σε αυτό το σχήμα διατηρούνται ως διοικητικές μονάδες και οι σημερινές Νομαρχίες, οι  οποίες  από ότι δείχνουν  τα  πράγματα θα καταργηθούν σταδιακά.

Ο Υπουργός Εσωτερικών ανακοίνωσε ακόμη την ενίσχυση της Περιφερειακής Αυτοδιοικησης με τις αρμοδιότητες και τη στήριξη του νέου θεσμού σε επίπεδο τεχνογνωσίας και εξειδικευμένου προσωπικού. Πάντως, ο κ. Παυλόπουλος ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να καταργήσει το πλαφόν του 42% για την εκλογή αιρετών της Αυτοδιοίκησης από τον πρώτο γύρο.

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ΕΝΑΕ Δημήτρης Δράκος συμφώνησε με τη δημιουργία της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, ζήτησε όμως σε αυτό το οικοδόμημα να έχουν σημαίνουσα θέση τα σημερινά νομαρχιακά διαμερίσματα και ο πρόεδρος της αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης να είναι άμεσα εκλεγμένος από το λαό.

Στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα των πόρων, τονίζοντας ότι αν δεν προβλεφθούν τα οικονομικά των νέων θεσμών, αν δεν προχωρήσει μια γενναία φορολογική μεταρρύθμιση «δεν έχει καν νόημα να συζητάμε για το νέο θεσμό.Ο νέος θεσμός θα πρέπει να σχεδιαστεί, ως προς τη γεωγραφική και πληθυσμιακή του αναφορά, με συγκεκριμένα σαφή και αντικειμενικά κριτήρια», τόνισε ο Πρόεδρος της ΕΝΑΕ και πρόσθεσε: «Χωρίς προκαταλήψεις και εμμονές , χωρίς ιδιοτέλειες σκέψεις στο πίσω μέρος του μυαλού μας».
 
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ Νικήτας Κακλαμάνης, ζήτησε τη σύνταξη και υλοποίηση ενός Εθνικού Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποστήριξης για τους νέους ΟΤΑ και τις αυτοδιοικούμενες Περιφέρειες. Ο πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ έθεσε δυο προϋποθέσεις για την αναδιάρθρωση της Αυτοδιοίκησης. Πρώτον να είναι ενταγμένη στο πλαίσιο μιας συνολικής μεταρρύθμισης του πολιτικού και διοικητικού συστήματος και δεύτερον, να διατεθούν οι απαραίτητοι και αναγκαίοι πόροι.

«Η Νέα Δημοκρατία είναι η παράταξη που στηρίζει την Αυτοδιοίκηση», υποστήριξε ο Γραμματέας Αυτοδιοίκησης της Νέας Δημοκρατίας Ιορδάνης Τζαμτζής. «Είμαστε εδώ για να σας ακούσουμε και με σύνθεση, συνεννόηση και συναίνεση να μετατρέψουμε του προβληματισμούς, τις ανησυχίες και τις προτάσεις σας, σε γόνιμες ιδέες και αποφάσεις οι οποίες δεν θα μείνουν στα χαρτιά αλλά θα υλοποιηθούν για το καλό των πολιτών για το καλό της Ελλάδας». 
 

Από την πλευρα του ΠΑΣΟΚ ο Χάρης Καστανίδης, τάχθηκε υπερ του μετασχηματισμού του Κράτους σε ένα Κράτος- στρατηγείο, και παρουσίασε τις απόψεις του κόμματος του για τον ισχυρό Δήμο, τη Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση στα μεγάλα αστικά κέντρα και τη δημιουργία της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης με αιρετό πρόεδρο και αιρετό περιφερειακό συμβούλιο.

«Μήπως θα έπρεπε να σκεφτούμε την ριζοσπαστική θέση ότι στην επόμενη συνταγματική αναθεώρηση, μεταβατικά μεν τώρα παραμένει λόγω του ισχύοντος Συντάγματος αυτή η συνάφεια περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και περιφερειακής κρατικής διοίκησης, αλλά στην επόμενη συνταγματική αναθεώρηση πρέπει να κάνουμε τη ριζοσπαστική τομή να καταργηθεί η περιφερειακή κρατική διοίκηση και να ολοκληρωθεί στο επίπεδο της περιφέρειας μόνο η περιφερειακή Αυτοδιοίκησης;», διερωτήθηκε ο Χάρης Καστανίδης. Και πρόσθεσε: «Το ερώτημα που μπορεί να προκύψει είναι δραστηριότητες του κράτους στην περιφέρεια από ποιους ασκούνται. Η απάντηση είναι πολύ απλή. Από αποκεντρωμένες Υπηρεσίες των Υπουργείων».

Εκπροσωπώντας το ΚΚΕ ο βουλευτής Αχαίας Νίκος Καραθανασόπουλος, υποστήριξε ότι «η δημιουργία διοικητικών μηχανισμών με μεγαλύτερη έκταση και πληθυσμό προωθεί την αυξημένη επιχειρηματική ικανότητα, ενισχύει τη δράση των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων, με τα έργα υποδομής, τα οποία θα αναλαμβάνουν με τις ληστρικές μεθόδους των συμβάσεων παραχώρησης» την ιδιωτικοποίηση».

Αλέξης Τσίπρας: Χωρίς προσανατολισμό η Κυβέρνηση

Ενάντια στο σημερινό συγκεντρωτικό σύστημα μεσα από το οποίο οι θεσμοί της αυτοδιοίκησης ασκούν περιορισμένο ρόλο, τάχθηκε ο πρόεδρος του ΣΥΝ Αλέξης Τσίπρας. Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ξεκινά τη διαδικασία για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση, χωρίς πλαίσιο, χωρίς στόχο, χωρίς προσανατολισμό και ότι επιχειρεί απλώς να συντηρήσει την εικόνα της μεταρρυθμιστικής δύναμης.
Υποστήριξε δε, ότι πρώτο στοιχείο μιας Διοικητικής Μεταρρύθμισης πρέπει να είναι η καθιέρωση της απλής αναλογικής. Ο Αλέξης Τσίπρας ζήτησε την κατάργηση των διορισμένων περιφερειαρχών και τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στην αιρετή αυτοδιοίκηση Α΄ και Β΄ βαθμού.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΗΜΕΡΑ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΕΝΑΕ

Ως τη μόνη λύση, προκειμενου να προχωρήσει η αποκεντρωση, χαρακτήρισε την αναδιαμόρφωση του  δευτερου βαθμού αυτοδιοικήσης ο Υφυπουργός Εσωτερικών Θανάσης Νάκος. " Πρέπει να συμφωνήσουμε σημερα ότι θα προχωρήσουμε χωρίς υστεροβουλίες, χωρίς υπεκφυγές, χωρίς υποχωρήσεις, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, όπως τον πληθυσμό, την γεωγραφική ενότητα του χωρου, τις διαμορφωμένες τάσεις επικοινωνίας, αλλά και την ύπαρξη πολιτισμικών δεσμών μεταξύ των νομών", τόνισε ο Θανάσης Νάκος.
Χαρακτηριστικό στοιχείο της δευτερης ημερας ήταν ότι όλοι οι Νομαρχες που πήραν τον λόγο ζητησαν την άμεση εκλογη του αιρετου Περιφερειαρχη από το λαό

Ντίνα Μπέη: Απογοητεύει η Κυβέρνηση


Την απογοήτευση και τον προβληματισμό της για τις κυβερνητικές θέσεις που εξέφρασε ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Προκόπης Παυλόπουλος σχετικά με τη Διοικητική Μεταρρύθμιση εξέφρασε η Υπερνομάρχης Αθηνών-Πειραιώς Ντίνα Μπέη στη παρέμβασή της στο έκτακτο Συνέδριο της ΕΝΑΕ.
«Πρέπει να αποτολμηθούν μέτρα που θα μας βγάλουν από το καθεστώς ενός ακόμη μηχανισμού γραφειοκρατίας που δίνει άλλοθι στις ελλείψεις της κεντρικής διοίκησης» τόνισε η κ. Μπέη και επισήμανε ότι «οι προτάσεις του Συνεδρίου πρέπει να είναι ξεκάθαρες» και στην κατεύθυνση «της αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης με αιρετό Περιφερειακό Συμβούλιο και αιρετό Περιφερειάρχη».
Η κ. Μπέη εστίασε την ομιλία της στον εκλογικό νόμο (42%) σημειώνοντας ότι με τον νόμο 3434/06 «παραβιάζεται ουσιαστικά το πνεύμα και το γράμμα του Συντάγματος» και γι’ αυτό υπογράμμισε ότι «πρέπει να αλλάξει και όχι να παραμείνει όπως είπε ο Υπουργός, διότι τορπιλίζει τον θεσμό της Αυτοδιοίκησης που είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την έννοια της συνεργασίας».

Γιάννης Μίχας: Κίνδυνος η Διοικητική Μεταρρύθμιση να οδηγηθεί σε φιάσκο

Αυστηρή κριτική στην Κυβενρηση και τον Υπουργό Εσωτερικών Προκόπη Παυλόπουλο, άσκησε στην ομιλία του το μελος του Δ.Σ της ΕΝΑΕ, Νομάρχης Πειραιά Γιάννης Μίχας.
Ο επικεφαλής της παράταξης ΚΙΝΗΜΑ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ στην ΕΝΑΕ τόνισε:

"Η κυβέρνηση τι ακριβώς οραματίζεται; Με βάση τα όσα ακούσαμε χθες:

• Διατηρεί τον διορισμένο Περιφερειάρχη, διατηρώντας ταυτόχρονα την κρατική Περιφέρεια, ως «μακρύ χέρι» της εκάστοτε Κυβέρνησης.

• Διατηρεί τη σημερινή νομαρχιακή δομή με συλλογικό όργανο, με δικό της προϋπολογισμό, οδηγώντας την Αυτοδιοίκηση β΄βαθμού σε ουσιαστική απορρύθμιση.

• Μάλιστα με την πρότασή της για την έμμεση εκλογή του αιρετού Περιφερειάρχη, πρόταση επιεικώς απαράδεκτη, καταρρακώνει εκ των προτέρων το κύρος του νέου θεσμού και φαλκιδεύει την προοπτική του, καθώς με αυτόν τον τρόπο εκλογής θέτει τον επικεφαλής της Αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης σε διαρκή ομηρία.

• Δεν επιλύει τα οξυμμένα οικονομικά προβλήματα των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, αφού σήμερα οφείλονται πάνω από 350 εκατ. Ευρώ.

• Δεν μας μιλά για την φορολογική αποκέντρωση που θα πρέπει να συνοδεύει τη Διοικητική Μεταρρύθμιση. Ούτε για την κοστολόγηση των νέων αρμοδιοτήτων.

• Δεν προσδιορίζει ούτε τον τρόπο οριοθέτησης των νέων Περιφερειών, αλλά ούτε και αυτήν καθ’ αυτήν την οριοθέτησή τους.

• Δεν αναφέρεται και δεν προσδιορίζει το πώς εννοεί τις ενισχυμένες αρμοδιότητες που θα έχουν οι νέες αυτοδιοικητικές δομές.

• Δεν αποδέχεται την πρότασή μας για την δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής, για την εποπτεία των πράξεων των νέων αυτοδιοικητικών θεσμών.

• Εξακολουθεί να είναι εκπρόθεσμη ως προς τις δεσμεύσεις της για την ψήφιση του νέου Κώδικα των ΝΑ, ο οποίος έπρεπε ήδη να ήταν νόμος του Κράτους και να είχε ξεκινήσει η εφαρμογή του.

• Αρνείται να εμπιστευτεί εξ’ ολοκλήρου στην Αυτοδιοίκηση τον σχεδιασμό, τη διαχείριση και την υλοποίηση της Περιφερειακής Ανάπτυξης και του ΕΣΠΑ.

• Καμία αναφορά δεν γίνεται για το προσωπικό της δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης και την εξομοίωση των αποδοχών τους με αυτές των εργαζομένων της Κεντρικής Διοίκησης, για την άρση επιτέλους των σημερινών ανισοτήτων και αδικιών σε βάρος των εργαζομένων στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.

• Και το πιο ανησυχητικό απ’ όλα ίσως, είναι η εμμονή της για την διατήρηση του αντιδημοκρατικού εκλογικού συστήματος του 42% το οποίο αλλοιώνει την λαϊκή βούληση, χάριν μικροκομματικών σκοπιμοτήτων".

Λουκάς Κατσαρός: Να δεχθεί η κυβέρνηση την πρόταση μας

Έκκληση στην Κυβέρνηση και το Υπουργείο Εσωτερικών, να δεχθούν την  πρόταση των Νομαρχών, απηύθυνε ο γ.γ της ΕΝΑΕ, Νομάρχης Λάρισας Λουκάς Κατσαρός.
Ο Νομαρχης Λάρισας υπερασπιστηκε χωρίς μισόλογα την πρόταση της ΕΝΑΕ για την άμεση εκλογή του αιρετού Περιφερειάρχη από το λαό.

Γιάννης Σγουρός: Χρονικό προαναγγελθεντος θανάτου

Με τον πλεον γλαφυρο τρόπο εξεφρασε την αντιθεση του στις ανακοινωσεις του Υπουργού Εσωτερικών, ο Νομάρχης Αθηνών Γιάννης Σγουρός. " Η ΑΕΚ γκρέμισε το γήπεδο για να κατασκευασει καινούργιο και τελικά έμεινε χωρίς γηπεδο"τόνισε ο Γιάννης Σγουρός.
Και συμπλήρωσε: "Είμαστε σήμερα όλοι εδω για να αναλυσουμε το χρονικό ενός προαναγγελθεντος θανατού".


ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

Ι. ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

H Διοικητική Μεταρρύθμιση του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης αποτελεί σήμερα σημαντική ευκαιρία ανάπτυξης για τη χώρα και ώριμο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας, των ανθρώπων της Αυτοδιοίκησης αλλά και των πολιτικών δυνάμεων της χώρας, στην κατεύθυνση μιας νέας αποκεντρωμένης διοικητικής δομής, απολύτως αναγκαίας στις σημερινές πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα και στην Ε.Ε.

Διοικητική Μεταρρύθμιση σημαίνει πλήρης ανατροπή της κατεστημένης δομής με ριζικό και δημοκρατικό μετασχηματισμό που αφορά όλο το κράτος.

Ο όρος «Διοικητική Μεταρρύθμιση» αναφέρεται στη ριζική αλλαγή των δομών του Κράτους και στην αναδιάταξη της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού.

Η Διοικητική Μεταρρύθμιση νοείται ως ένα συνολικό πρόγραμμα χωροθέτησης, ρυθμίσεων, ενεργειών, έργων και μέτρων πολιτικής που θα οδηγήσουν σε ισχυρούς Δήμους και αιρετές Αυτοδιοικητικές Περιφέρειες, και το οποίο θα διασφαλίζει:

- τη διοικητική αποκέντρωση

- την εθνική και κοινωνική συνοχή

- την άρση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων

- τη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων

- το δημοκρατικό προγραμματισμό και την εμβάθυνση της δημοκρατίας σε όλα τα επίπεδα άσκησης της διοίκησης

- τη βιώσιμη περιφερειακή ανάπτυξη

- την προστασία του περιβάλλοντος

- την προστασία του καταναλωτή

Η Διοικητική Μεταρρύθμιση πρέπει να οδηγεί στη μετεξέλιξη της σημερινής Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης σε Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση με σκοπό τη δημιουργία ισχυρών Περιφερειακών σχημάτων και δομών, με διευρυμένες αρμοδιότητες και σταθερούς πόρους μέσα από γενική φορολογική μεταρρύθμιση.

ΙΙ. ΒΑΘΜΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Η νέα Διοικητική δομή του Κράτους διαρθρώνεται σε δύο επίπεδα:

- Την Κεντρική (Κρατική) Διοίκηση με επιτελικό ρόλο

- Την Αυτοδιοίκηση που αποτελείται από δύο ισχυρούς, οικονομικά αυτοδύναμους, ανεξάρτητους και με δημοκρατική νομιμοποίηση θεσμούς: την αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση (Β’ Βαθμός) και τον ισχυρό Δήμο (Α’ Βαθμός).

Είναι αναγκαία η οριοθέτηση των σχέσεων μεταξύ του Α’ και Β’ Βαθμού Αυτοδιοίκησης και μεταξύ των δυο βαθμών Αυτοδιοίκησης και του κεντρικού Κράτους με κοινό παρονομαστή τις αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας.

Α’ Βαθμός Αυτοδιοίκησης

Ο ισχυρός Δήμος αποτελεί το κύτταρο της Δημοκρατίας και το θεμέλιο της τοπικής ανάπτυξης και κοινωνικής συνεκτικότητας.

Στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης προτείνεται να υπάρξει ένας νέος «Καποδίστριας» με συγχωνεύσεις μετά από διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες και τις παροχές ισχυρών κινήτρων.

Β’ ΒΑΘΜΟΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

1. ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ


Το Συνέδριο της ΕΝΑΕ αποφασίζει να προτείνει ως όνομα των νέων σχημάτων τον όρο «ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»

Ο επικεφαλής των παρατάξεων που θα εκλεγεί για να ασκήσει τη διοίκηση τους ονομάζεται «ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ» και οι αναπληρωτές του «ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ»


2. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΙΡΕΣΗΣ


Ο τρόπος καθορισμού του τελικού αριθμού των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων που θα προκύψουν και τα γεωγραφικά τους όρια (με ιδιαίτερη μέριμνα για το νησιωτικό, ορεινό και δυσπρόσιτο χώρο) θα πρέπει να προσδιοριστούν μέσα από διάλογο με την ΕΝΑΕ βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων όπως:

-Πληθυσμιακό κριτήριο

- Κοινωνικό Κριτήριο

- Οικονομικό κριτήριο

- Γεωγραφικό κριτήριο

- Αναπτυξιακό κριτήριο

- Πολιτισμικό, ιστορικό κριτήριο

3. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ

Βασική θέση της ΕΝΑΕ είναι ότι η πολιτική και διοικητική υπηρεσιακή δομή των νέων σχημάτων θα πρέπει να υπακούει στην αρχή της περιφερειακής οργάνωσης.

Για μια ευέλικτη και αποτελεσματική οργάνωση, οι Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις πρέπει να έχουν την ακόλουθη δομή και διάρθρωση :

1. Ο Β’ Βαθμός Αυτοδιοίκησης είναι η αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση με άμεσα εκλεγμένο τον επικεφαλής και το Περιφερειακό Συμβούλιο.

2. Στο Περιφερειακό Συμβούλιο εκλέγονται περιφερειακοί σύμβουλοι από κάθε παραταξιακό ψηφοδέλτιο στο οποίο εκπροσωπούνται όλα τα Νομαρχιακά Διαμερίσματα. Με βάση τον πληθυσμό κάθε σημερινού Νομού και τον αριθμό των εκλεγομένων Συμβούλων θα ανευρεθεί το μέτρο αντιπροσώπευσης κάθε Νομού (ποσόστωση).

3. Το Περιφερειακό Συμβούλιο έχει την ευθύνη σε θέματα προγραμματισμού, σχεδιασμού, προϋπολογισμού, απολογισμού και σε θέματα μείζονος σημασίας της Περιφέρειας.

4. Ο έλεγχος των πράξεων και αποφάσεων και των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης πρέπει να γίνεται από ανεξάρτητη Αρχή που θα περιορίζεται μόνο στον έλεγχο νομιμότητας με σαφές πλαίσιο λειτουργίας και αρμοδιότητας.

5. Στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις που διατηρούνται ως αποκεντρωμένες Διοικητικές Μονάδες προΐσταται αιρετό πρόσωπο.

6. Από σήμερα και στο νέο θεσμό που θα προκύψει πρέπει να αρθούν οι μισθολογικές ανισότητες που υπάρχουν ανάμεσα στους εργαζόμενους της Β’θμιας Αυτοδιοίκησης και της Κεντρικής Διοίκησης.

4. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΘΕΣΜΟΥ


Στο νέο Διοικητικό σχήμα πρέπει να επανακαθοριστεί το σύνολο των αρμοδιοτήτων και να κατανεμηθεί μεταξύ Κράτους και επιπέδων Αυτοδιοίκησης.

Το κεντρικό κράτος περιορίζεται σε ρόλο επιτελικό.

Επιβάλλεται η συνταγματική αναθεώρηση προκειμένου να μεταβιβαστεί στα νέα σχήματα ένα ολοκληρωμένο πλέγμα αρμοδιοτήτων αποσαφηνισμένων ανά βαθμίδα διοίκησης.

Κατά το πρώτο μεταβατικό στάδιο του νέου θεσμού επιστρέφουν όσες αρμοδιότητες αφαιρέθηκαν από τις Νομαρχίες και μεταβιβάζονται όσες αρμοδιότητες ασκούνται σήμερα από την Κρατική Περιφέρεια και από αποκεντρωμένες Κρατικές Υπηρεσίες και των οποίων η μεταβίβαση δε προσκρούει στο Σύνταγμα.

Η Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού πρέπει να αποκτήσει αρμοδιότητες που σχετίζονται

- με το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και τα δημόσια έργα

- την εξειδίκευση των εθνικών πολιτικών στην περιφέρεια

- την υλοποίηση Ευρωπαϊκών πολιτικών

- την παροχή κοινωνικών υπηρεσιών

- την εξυπηρέτηση των πολιτών

- την αξιοποίηση των περιβαλλοντικών και πλουτοπαραγωγικών πόρων

- την εφαρμογή πολιτικών στους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας

- τα προγράμματα τοπικής ανάπτυξης

5. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ - ΠΟΡΟΙ

Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει σταθερούς και μόνιμους πόρους που θα θεσμοθετηθούν στο πλαίσιο μιας φορολογικής μεταρρύθμισης και οι οποίοι θα αντιστοιχούν στο κόστος της άσκησης του εύρους των αρμοδιοτήτων και δεν θα επιβαρύνουν με νέους φόρους τους πολίτες.


6. ΧΡΟΝΟΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ

Το Συνέδριο της ΕΝΑΕ ως προς το χρόνο έναρξης της Διοικητικής Μεταρρύθμισης εμμένει στην απόφαση του 12ου Τακτικού Συνεδρίου της Δράμας για λειτουργία των νέων σχημάτων από το 2011.

Οι εκλογές για την ανάδειξη των αιρετών οργάνων πρέπει να διεξαχθούν το 2010.

7. ΠΟΡΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ

Η Διοικητική Μεταρρύθμιση αποτελεί υπόθεση εθνικής σημασίας. Την πρώτη ευθύνη για την προώθηση των αλλαγών έχει η Κυβέρνηση. Η ΕΝΑΕ αντιλαμβάνεται το χρέος της και θα συμβάλλει σε αυτήν στο πλαίσιο των αποφάσεων του 12ου Τακτικού Συνεδρίου και του σημερινού Έκτακτου Θεματικού Συνεδρίου. μεταφέροντας τις θέσεις της .

Η Περιφερειακή Κρατική Διοίκηση παραμένει σε μια μεταβατική φάση προετοιμασίας και καταργείται με την επόμενη συνταγματική αναθεώρηση όταν πραγματοποιηθεί.

Η διαχείριση του ΕΣΠΑ 2007-2013 πρέπει να περάσει στις νέες Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις και να εξεταστούν από κοινού με την κεντρική εξουσία οι τρόποι υπέρβασης των δυσκολιών που απορρέουν από το γεγονός ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία υλοποίησης του ΕΣΠΑ 2007-2013 από τις κρατικές Περιφέρειες.

Για μια σταθερή πορεία προς τη μεταρρύθμιση, η Κυβέρνηση οφείλει:

Nα πραγματοποιήσει διάλογο με την ΕΝΑΕ και την ΚΕΔΚΕ στο αμέσως επόμενο διάστημα και να παρουσιάσει τις θέσεις της επί του θέματος της Διοικητικής Μεταρρύθμισης

Nα δημιουργήσει ειδική Κυβερνητική Δομή που θα αφορά στη μεταρρύθμιση κ αι η οποία θα προδιαγράψει τα στάδια της, θα εξειδικεύσει το πλαίσιο της και θα εκπονήσει ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο για τη μετάβαση στο νέο θεσμό

Nα εξασφαλίσει τους πόρους για την υλοποίηση της Μεταρρύθμισης

Το Συνέδριο αποφασίζει να επιδιωχθεί εντός μηνός συνάντηση με τον Πρωθυπουργό κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή και με τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Προκόπη Παυλόπουλο. Αν οι απαντήσεις δεν είναι ικανοποιητικές το Συνέδριο εξουσιοδοτεί το Δ.Σ. της ΕΝΑΕ να αποφασίσει τη μορφή του αγώνα.